Östersjöns tillstånd med avseende på undervattensbuller
Tillståndet för undervattensbuller har inte tidigare bedömts i Finland. Denna första bedömning utfördes i samarbete med andra Östersjöländer och omfattar alla Finlands öppna hav och kustområden. Bedömningen gjordes separat för impulsivt och kontinuerligt buller.
Statusen för impulsivt buller är god överallt i Östersjön
Under perioden 2016–2021 är statusen för impulsivt buller i hela Östersjön god. Bedömningen kan dock inte definiera de tillfälliga eller permanenta hörselskadorna som bullerhändelser orsakar individer av indikatorarten, så att många osäkerheter ingår. Dessutom saknar Finland konsekvent rapportering av impulsivt buller. Långsiktiga förändringar kan inte undersökas tillförlitligt, eftersom vissa händelser har ökat, medan andra typer av impulsiva bullerhändelser har minskat eller hållits liknande 2016-2021.
Finska viken och de norra delarna av Östersjöns huvudbassäng har god status vad gäller kontinuerligt buller
Enligt bedömningen av täckningen av ljudfältet för kontinuerligt undervattensbuller har nio av de 17 havsområdena i Östersjön en svag status, eftersom antropogent kontinuerligt buller översteg den naturliga ljudbilden med 20 dB på mer än en femtedel av havsområdena i fråga. På grund av detta har Finska viken och de norra delarna av Östersjöbassängen en svag status vad gäller kontinuerligt undervattensbuller. Enligt den andra indikatorn för kontinuerligt buller, det vill säga störningsbedömningen, hade alla havsområden god status, eftersom det fastställda tröskelvärdet för kontinuerligt buller (110dB) inte överskreds i mer än en femtedel av havsområdena på någon av de frekvenser som används.
Störnings- och täckningsanalyser av kontinuerligt buller baseras på uppmätta och modellerade bullernivåer i 125 Hz och 500 Hz i tredjedels oktavband, där hydrofonmätningar, plats- och fartygsspecifika data inom sjöfartstrafiken, samt Östersjöns bottentopografi, bottensedimentets kvalitet och variationen av naturliga förhållanden har utnyttjats. Det bör dock noteras att den nationella övervakningen endast omfattar tre punkter i öppna havet, varför tillförlitligheten i bullerstatusbedömningen inte är god. Övervakningen eller den modellerade bedömningen sträcker sig inte alls till kustvatten, så att bedömningen omfattar dödvinkelområden.