Itärata, Vantaa, Tuusula, Kerava, Sipoo, Porvoo, Loviisa, Myrskylä, Lapinjärvi, Kouvola

Itärata on Keravalta Porvoon kautta Kouvolaan suunniteltava kaksiraiteinen nopean liikenteen rata. Itäradan kokonaispituus on noin 110–114 kilometriä. Rataa suunnitellaan yhdeksän kunnan alueelle, jotka ovat Vantaa, Tuusula, Kerava, Sipoo, Porvoo, Loviisa, Lapinjärvi, Myrskylä ja Kouvola. Ratahankkeen suunnittelusta vastaa Itärata Oy.
Hankkeen tila
Tila: Vireillä
Alueet: Uusimaa, Päijät-Häme, Kymenlaakso, Vantaa, Tuusula, Kerava, Sipoo, Porvoo, Loviisa, Myrskylä, Lapinjärvi, Orimattila, Iitti, Kouvola
Aihealue: Liikenne, Rautatiet

Hankkeen kuvaus

Itärata on Keravalta Porvoon kautta Kouvolaan suunniteltava kaksiraiteinen nopean liikenteen rata. Itärata erkaantuu länsipäässä Pasilan ja Keravan välille suunnitellusta Lentoradasta tunnelissa ja liittyy itäpäässä nykyiseen Lahti–Kouvola-rataan. Kaukoliikenteen lisäksi rata mahdollistaa Helsingin ja Porvoon välisen lähijunaliikenteen käynnistymisen. Tavarajunaliikenteen mahdollisuutta tutkitaan Keravan ja Kouvolan välillä.

Itäradan kokonaispituus on noin 110–114 kilometriä vaihtoehdosta riippuen. Rataa suunnitellaan yhdeksän kunnan alueelle, jotka ovat Vantaa, Tuusula, Kerava, Sipoo, Porvoo, Loviisa, Lapinjärvi, Myrskylä ja Kouvola.

Ratahankkeen suunnittelusta vastaa vuonna 2022 perustettu Itärata Oy, jonka toimialana on Lentorata-Porvoo-Kouvola nopeaan junayhteyteen liittyvän raideliikenneinfrastruktuurin suunnittelu rakentamisvalmiuteen asti. Itärata Oy:n omistaa valtio 51 %:n osuudella edustajanaan liikenne- ja viestintäministeriö sekä 24 kuntaa tai kaupunkia.

Hankkeen vaihtoehdot

YVA-menettelyssä arvioitavat Itäradan linjausvaihtoehdot on muodostettu siten, että eri rataosuuksilla on eri määrä arvioitavia linjausvaihtoehtoja.

Lentoradan ja Paippistentien välillä tarkastellaan kahta vaihtoehtoista linjausta:

  • Keravan pohjoinen vaihtoehto (KP)
  • Keravan eteläinen vaihtoehto (KE)

Paippistentien ja Backaksen välillä tarkastellaan kolmea vaihtoehtoista linjausta:

  • Anttilan kylän vaihtoehto (AK)
  • Sähköaseman pohjoinen vaihtoehto (SP)
  • Sähköaseman eteläinen vaihtoehto (SE)

Lisäksi Lentoradan ja Backaksen välillä tarkastellaan Nikkilän kautta kulkevaa linjausvaihtoehtoa (N).

Backaksen itäpuolella Porvoossa tarkastellaan kolmea vaihtoehtoista linjausta sekä yhtä alavaihtoehtoa:

  • Kuninkaanportin linjausvaihtoehto K, joka mahdollistaa maanpäällisen aseman (asemavaihtoehto A) toteuttamisen Kuninkaanportin alueelle.
    • Lisäksi tarkastellaan alavaihtoehtoa K+, jossa Porvoon vanhan juna-aseman yhteyteen toteutettaisiin lähiliikenteen asema (asemavaihtoehto A+).
  • Puistokadun linjausvaihtoehto P, joka mahdollistaa tunneliaseman (asemavaihtoehto B) toteuttamisen Läntisen Mannerheiminväylän ja Hornhattulantien yhteyteen.
  • Vanhan Porvoon linjausvaihtoehto VP, joka mahdollistaa tunneliaseman (asemavaihtoehto C) toteuttamisen Porvoon keskustaan, Vanhan Porvoon läheisyyteen.

Porvoon itäosassa sijaitsevan Venjärven ja Korian (Kouvola) välisellä osuudella tarkastellaan kolmea vaihtoehtoista linjausta:

  • Myrskylän vaihtoehto (M)
  • Lapinjärven pohjoinen vaihtoehto (LP)
  • Lapinjärven eteläinen vaihtoehto (LE)

Ratalinjausten, tunneleiden ja niiden suuaukkojen sekä siltojen sijainteja tarkastellaan radan alustavassa yleissuunnittelussa syksyn 2024 aikana.

Vertailuvaihtoehto 0+: Ympäristövaikutusten arvioinnissa tarkastellaan lisäksi vertailuvaihtoehtoa 0+, jossa Itärataa ei toteuteta. Vertailuvaihtoehto 0+ sisältää nykyisen rataverkon hyväksytyt parantamishankkeet. Oletuksena on, että Lentorata on rakennettu ja digirata (digitaalisen junien kulunvalvonnan uudistus) on toteutunut.

Osuudet ja niille sijoittuvat linjausvaihtoehdot on esitetty tarkemmin ympäristövaikutusten arviointiohjelmassa.

YVA-menettelyn aikataulu (täydentyy menettelyn edetessä): 

  • YVA-ohjelma on nähtävillä 14.10.2024–22.11.2024
  • Yhteysviranomaisen lausunto YVA-ohjelmasta 20.12.2024

Arviointiohjelma

YVA-ohjelmasta saadut mielipiteet on julkaistu tällä sivulla 31.1.2025:

Arviointiohjelman ja kuulutuksen paperiversio ovat olleet luettavissa 14.10.2024–22.11.2024 Keravan kaupunginkirjastossa, SipooInfo Nikkilässä, Porvoon palvelupiste Kompassissa, Myrskylän kunnankirjastossa, Loviisan LovInfossa, Lapinjärven kunnantalolla, Kouvolan kaupungintalon infossa, Iitin kirjastossa, Orimattilan kaupunginkirjastossa, Tuusulan Tuusinfossa, sekä Vantaan Tikkurilan Vantaa-infossa.

YVA-ohjelman nähtävillä olon aikana järjestettiin kahdeksan yleisötilaisuutta, joista seitsemän pidettiin hankealueen kunnissa paikan päällä yksi etäyhteydellä. Yleisötilaisuuksien esitykset löytyvät Itärata Oy:n verkkosivuilta Ympäristövaikutusten arviointi (YVA) - Itärata. Yleisötilaisuudet järjestettiin 23.10.2024–13.11.2024 Porvoossa, Sipoossa, Loviisassa, Kouvolassa, Myrskylässä, Lapinjärvellä, Keravalla ja lisäksi yksi yleisötilaisuus pidettiin Microsoft Teamsin välityksellä.

YVA-ohjelmasta oli mahdollista esittää mielipiteitä ja antaa lausuntoja kirjallisesti toimittamalla ne Uudenmaan ELY-keskukseen viimeistään 22.11.2024 viitteellä UUDELY/17031/2023.

 

Tämän sivun lyhytosoite on www.ymparisto.fi/itarata-yva.

Katso myös

Hankkeen yhteystiedot
Hankkeesta vastaava: Itärata Oy
Lönnrotinkatu 5, 00120 Helsinki
Suunnittelujohtaja Minna Weurlander
minna.weurlander@itarata.fi
puh. 040 530 3496
Konsultti: Ramboll Finland Oy ja Sitowise Oy
Markku Salo
Projektipäällikkö
markku.salo@ramboll.fi
puh. 040 071 1261
Yhteysviranomainen: Uudenmaan elinkeino, liikenne- ja ympäristökeskus
PL 36, 00521 Helsinki
Ylitarkastaja Annukka Engström
annukka.engstrom@ely-keskus.fi
puh. 0295 021 112
Diaarinumero: UUDELY/17031/2023

Julkaisija