Östbanan, Vanda, Tusby, Kervo, Sibbo, Borgå, Lovisa, Mörskom, Lappträsk, Kouvola
Projektstatus
Beskrivning av projektet
Östbanan är en snabb banförbindelse med två spår som planeras från Kervo via Borgå till Kouvola. I västra ändan förgrenar sig Östbanan i en tunnel från Flygbanan som planerats mellan Böle och Kervo och i östra ändan går den samman med nuvarande Lahtis–Kouvola-banan. Utöver fjärrtrafiken kan närtågstrafik inledas mellan Helsingfors och Borgå. På sträckan mellan Kervo och Kouvola undersöks möjligheten att inleda godstrafik.
Östbanans totala längd är ca 110–114 kilometer beroende på alternativet. Banan planeras i ett område som sträcker sig ut över nio kommuner: Vanda, Tusby, Kervo, Sibbo, Borgå, Lovisa, Lappträsk, Mörskom och Kouvola.
För planeringen av banprojektet ansvarar det år 2022 grundade bolaget Östbanan Ab, vars bransch är att planera spårtrafiksinfrastrukturen för en snabb tågförbindelse för sträckan Flygbanan–Borgå–Kouvola ända fram till byggnadsberedskap. Östbanan Ab ägs av finska staten (51 %) och representeras av kommunikationsministeriet samt 24 städer och kommuner.
Projektets alternativ
Östbanans alternativa sträckningar som ska bedömas i MKB-förfarandet har bildats så att olika banavsnitt har ett antal sträckningsalternativ som ska bedömas.
Mellan Flygbanan och Paipisvägen granskas två alternativa sträckningar:
- Kervo norra (KN)
- Kervo södra (KS)
Mellan Paipisvägen och Backas granskas tre alternativa sträckningar:
- Andersböle (AB)
- Elstationen norra (EN)
- Elstationen södra (ES)
Dessutom granskas ett sträckningsalternativ mellan Flygbanan och Backas som går genom Nickby (N).
Öster om Backas i Borgå granskas tre alternativa sträckningar samt ett underalternativ:
- Sträckningsalternativet Kungsporten K, som gör det möjligt att bygga en station ovanpå marken (stationsalternativ A) i Kungsportens område.
- Dessutom granskas underalternativ K+, där man i anslutning till Borgå gamla tågstation skulle bygga en station för närtrafiken (stationsalternativ A+).
- Sträckningsalternativet Parkgatan P, som gör det möjligt att bygga en tunnelstation (stationsalternativ B) i anslutning till Västra Mannerheimleden och Hornhattulavägen.
- Sträckningsalternativet Gamla Borgå GB, som gör det möjligt att bygga en tunnelstation (stationsalternativ C) i centrum av Borgå, nära Gamla Borgå.
På avsnittet mellan Venjärvi i östra Borgå och Koria i Kouvola granskas tre alternativa bansträckningar:
- Mörskom (M)
- Lappträsk norra (LN)
- Lappträsk södra (LS)
Placeringen av bansträckningar, tunnlar och tunnelmynningar samt broar granskas i den preliminära utredningsplanen som sammanställs hösten 2024.
Jämförelsealternativet 0+: Vid konsekvensbedömningen granskas dessutom jämförelsealternativet 0+, som innebär att Östbanan inte genomförs. Jämförelsealternativet 0+ omfattar de förbättringsprojekt som har godkänts för det nuvarande bannätet. Antagandet är att Flygbanan har byggts och digibanan (förnyelsen av den digitala tågkontrollen) har genomförts.
Ruttalternativen beskrivs närmare i MKB-programmet.
Tidsplan för MKB-förfarandet (fylls i allteftersom förfarandet fortskrider):
- MKB-programmet är till påseende 14.10.2024–22.11.2024
- Kontaktmyndighetens utlåtande om bedömningsprogrammet 20.12.2024
MKB-programmet
- Kungörelse 14.10.-22.11.2024, MKB-program, Östbanan Ab, Östbanan-projektet (pdf, 176 kB)
- MKB-programmet, Östbanan Ab, Östbanan-projektet (pdf, 4 MB)
- Begäran om utlåtande (på finska), MKB-programmet, Östbanan-projektet (pdf, 1 Mt)
- Kontaktmyndighetens utlåtande om Ösbanans MKB-programmet (på finska) 20.12.2024 (pdf, 194 kt)
-
Den svenska översättningen om kontaktmundighetens utlåtande 31.1.2025:
Översättning om kontaktmyndighetens utlåtande, Östbanan Ab (pdf, 345 kB)
-
- Givna utlåtandena (på finska) (pfd, 11 Mt)
Givna åsikter uppdaterades på denna sida 31 januari 2025.
- Åsikter 1-50, Östbanan Ab (pdf, 6 Mt)
- Åsikter 51-100, Östbanan Ab (pdf, 5 Mt)
- Åsikter 101-150, Östbanan Ab (pdf, 7 Mt)
- Åsikter 151-208, Östbanan Ab (pdf, 5 Mt).
MKB-programmets och kungörelsens papperversion kunde läsas 14.10.2024–22.11.2024 i Kervo stadsbibliotek, SibboInfo Nickby, Borgå stads servicekontoret Kompassen, Mörskom bibliotek, Lovisa stads LovInfo, Lappträsk kommungården, Kouvola stadshusets info, Itis bibliotek, Orimattilas bibliotek, Tusby kommuns Tuusinfo och Vanda-info Dickursby.
Under den tid MKB-programmet är framlagt ordnas åtta möten för allmänheten. Sju evenemang ordnas på ort och ställe i kommunerna inom projektområdet. Ett evenemang ordnas med en distansförbindelse. Presentationer av offentliga evenemang finns efter evenemangen på Östbanan Ab:s webbplats Förfarande vid miljökonsekvensbedömning (MKB). Mötena ordnades under perioden 23.10.2024–13.11.2024 i Borgå, Sibbo, Lovisa, Kouvola, Mörskom, Lappträsk, Kervo och en distansförbindelse ordnades med Microsoft Teams.
Åsikter och utlåtanden om bedömningsprogrammet kunde framföras skriftligen till närings-, trafik- och miljöcentralen i Nyland senast den 22.11.2024 med hänvisning: UUDELY/17031/2023.
Den korta adressen till denna sida är www.miljo.fi/ostbana-mkb.
Se också:
Projektets kontaktuppgifter
Planeringschef Minna Weurlander
minna.weurlander(at)itarata.fi
tfn 040 530 3496
Projektledare Markku Salo
markku.salo(at)ramboll.fi
tfn 040 071 1261
Överinspektör Annukka Engström
annukka.engstrom(at)ntm-centralen.fi
tfn 0295 021112