Hoppa till huvudinnehåll

Övervakning och inspektioner av internationella avfallstransporter

Finlands miljöcentral övervakar internationella avfallstransporter i samarbete med bl.a. Tullen och polisen. Utöver kontroller i hamnar och vid gränsövergångsställen utför Finlands miljöcentral företagskontroller i samarbete med de miljömyndigheter som övervakar företagen. Om kraven i förordningen om transport av avfall och avfallslagen inte iakttas vid en avfallstransport, kan transporten anses vara olaglig.
Bild
Myndigheterna kontrollerar avfallsöverföringshandlingarna.
© Elis Karell

Övervakning av avfallstransporter

I Finland deltar flera olika myndigheter i övervakningen av internationella avfallstransporter. Finlands miljöcentral övervakar internationella avfallstransporter i samarbete med bl.a. Tullen och polisen. Övervakningen inriktas förutom på transportkontroller i hamnar och vid gränsövergångsställen i synnerhet på export av elektronikskrot och skrotfordon till länder utanför EU. Både Finlands miljöcentral och miljömyndigheterna som övervakar företagen gör företagsinspektioner i anslutning till internationella avfallstransporter. Övervakningen av avfallstransporter grundar sig på förordningen om transport av avfall och avfallslagen.

För att effektivisera övervakningen deltar Finlands miljöcentral i Europeiska unionens projekt IMPEL – Waste and TFS, vars mål är att utveckla och främja inspektionsverksamheten i EU:s medlemsstater. IMPEL är ett samarbetsnätverk som stöder genomförandet av EU:s miljölagstiftning.

Inspektionsplan för internationella avfallstransporter

Finlands miljöcentral har utarbetat en inspektionsplan för tillsynen över avfallstransporterna. Syftet med planen är att säkerställa att internationella avfallstransporter genomförs i enlighet med författningar och anvisningar, att förhindra olagliga avfallstransporter och att garantera en ändamålsenlig behandling av avfallet.

Planen gäller inspektioner av sådana anläggningar eller företag vars verksamhet har att göra eller på goda grunder kan antas ha att göra med internationell transport av avfall. Inspektionsplanen uppdateras med tre års mellanrum eller oftare om det behövs. 

Inspektionsplan för internationella avfallstransporter 2023–2025 (pdf, 346 kB)

Inom EU har man försökt stärka övervakningspraxisen allmänt inom avfallshanteringen och i synnerhet för avfallstransporterna med systematiska inspektioner. Förordningen om transport av avfall förutsätter att medlemsstaterna utarbetar en inspektionsplan. Skyldigheten att utarbeta en inspektionsplan finns också i avfallslagen.

Vad är en olaglig avfallstransport?

Förordningen om transport av avfall ställer krav på internationella avfallstransporter. Om kraven inte iakttas kan en transport anses vara olaglig. Som olaglig avfallstransport kan betraktas bland annat

  • Transport av avfall som kräver anmälan utan tillstånd för avfallstransport
  • Transport av avfall som kräver anmälan utan godkännande av alla behöriga myndigheter
  • Export av avfall för bortskaffande utanför EU eller export av farligt avfall för återvinning till länder som inte är medlemmar i EFTA, EU eller OECD.
  • Avfallstransport som inte har utförts på det sätt som anges i anmälan om avfallstransport
  • Avfallstransport som godkänts genom att felaktiga uppgifter lämnats
  • Avfallstransport där nivån på miljöskyddet vid en anläggning som återvinner eller bortskaffar som mottagarlandet anlitar inte motsvarar internationella bestämmelser

Olaglig avfallstransport definieras i artikel 2.35 i förordningen om transport av avfall (EUR-Lex)

Även en transport av s.k. grönt avfall kan vara olaglig till exempel om transporten sker utan bilaga VII till förordningen om transport av avfall eller om transporten utförs på ett annat sätt än vad som anges i bilaga VII.

Arrangemang för olaglig transport

När den behöriga myndigheten upptäcker en olaglig avfallstransport, ska den omedelbart underrätta övriga berörda behöriga myndigheter.

För olaglig avfallstransport ansvarar i första hand antingen anmälaren (exportören) eller mottagaren. Myndigheterna i avsändar- och mottagarlandet kommer överens om formen för återtagandet av avfallet samt om ordnandet av avfallshanteringen.

Kostnader för olaglig avfallstransport

Kostnaderna för återtagande och hantering av avfall betalas antingen av avfallsexportören (anmälaren) eller mottagaren.

Rapportering av inspektioner av avfallstransporter och olagliga avfallstransporter

Förordningen om transport av avfall förpliktar EU-medlemsländerna att rapportera till Europeiska kommissionen om inspektioner i anslutning till avfallstransporter och olagliga avfallstransporter. En nationell rapport enligt artikel 51.2 i förordningen om transport av avfall om inspektioner i anslutning till avfallstransporter och olagliga avfallstransporter har utarbetats senast för rapporteringsåret 2020. 

 

Artikel 51. 2 i förordningen om transport av avfall (på engelska) (pdf, 141 kB)

Utgivare

Finlands miljöcentral (Syke)