Vatten- och havskyddets många möjligheter

Så här arbetar du för vattnen på jobbet och hemma
Påverka vattnens välbefinnande med hjälp av tips för en hållbar vardag (vatten.fi)
Hållbar användning av vatten inom olika branscher (vatten.fi)
Företagens vattenansvar avgör gemensamma vattenutmaningar (vatten.fi)
Tillstånd och skyldigheter
Allas insats behövs vid vatten- och havsvården – även din
Vatten- och havsvården är systematisk planering och verksamhet som omfattar hela landet och vars mål är god vattenstatus. Du kan delta i planeringen av vatten- och havsvården och genomförandet av åtgärderna i ditt närområde och på riksnivå. Lokala aktörer kan effektivt påverka vattnens status genom att förena sina krafter.
Målet med vatten- och havsvården är att trygga grundvatten, sjöar, åar och älvar samt kust- och havsvatten av god kvalitet.
Påverka vattnen – kommentera planer under höranden
Grunden för vatten- och havsskyddet i Finland är de vatten- och havsförvaltningsplaner som NTM-centralerna har berett. Men har man till exempel glömt några åtgärder i planerna eller har man betonat rätt saker när det gäller ditt närliggande vattendrag? Du kan ge respons om planerna i samband med hörandet.
I praktiken är det i genomsnitt möjligt att kommentera vartannat år. De tre planeringsfaserna för vatten- och havsvården framskrider i cykler på tre år. Tiderna för hörande meddelas till exempel på denna webbplats, i NTM-centralernas officiella informationskanaler och på NTM-centralernas egen webbplats.
Mer information om vatten- och havsvårdens planeringsskeden, aktörer och ansvar: Vesien- ja merenhoidon suunnitteluvaiheet ja toimijat
Påverka med hjälp av en samarbetsgrupp
Vattenanvändarna och andra aktörer kan också påverka planeringen via medlemmarna i de samarbetsgrupper som samordnas av NTM-centralerna. Intresserade kan kontakta gruppmedlemmarna eller ordförandena. Samarbetsgrupperna deltar i beredningen av vatten- och havsförvaltningsplanerna.
Grupperna samlar de centrala aktörerna inom vatten- och havsvården och användningen i området. Dessa är bl.a. kommuner, landskapsförbund, miljöorganisationer samt aktörer inom industrin, jord- och skogsbruket och vattenförsörjningen. Samarbetsgruppens medlemmar fungerar som en länk och informationskanal mellan sina bakgrundsorganisationer och samarbetsgruppen.
Mer information om vatten- och havsvårdens planeringsskeden, aktörer och ansvar: Vesien- ja merenhoidon suunnitteluvaiheet ja toimijat
Så här genomförs planerna inom olika branscher
Samarbete och åtgärder behövs inom alla branscher i samhället för att målet för vatten- och havsvården, dvs. god status i vattnen, ska kunna uppnås före år 2027. Nödvändiga åtgärder definieras närmare i åtgärdsprogrammet för varje NTM-central.
Alla åtgärder för att förbättra vattnens status som antecknats i programmen borde ha genomförts eller åtminstone vara i gång före år 2027. Utöver publikationerna kan man bekanta sig med åtgärderna i karttjänsten för åtgärdsprogrammen inom vattenvården: vesienhoidon toimenpideohjelmien karttapalvelussa (eTPO.fi)
Genomförandet av åtgärderna för vatten- och havsskyddet samt vatten- och havsförvaltningsplanerna beror på många olika aktörers åtgärder och på finansiering. Dessa är till exempel verksamhetsutövare, företag, hushåll, medborgarorganisationer, statliga myndigheter, regionförvaltningsverk, kommuner, landskapsförbund, forskningsinstitut, intresseorganisationer, föreningar och frivilliga aktörer.
De företag och markägare vars verksamhet påverkar vattnens status har ett särskilt ansvar för hållbar vattenanvändning och vattenskydd.
Olika förvaltningsområden främjar genomförandet av vatten- och havsvårdsåtgärder inom ramen för sina egna resurser och befogenheter. I praktiken innebär detta att planerna inte automatiskt innehåller finansiering för alla föreslagna åtgärder. En del av åtgärderna genomförs till exempel i form av tillståndsvillkor för företagsverksamheten och en del med frivilliga krafter.
Aktiva lokala aktörer har stor betydelse för vatten- och havsskyddet. I praktiken grundar sig skyddet ofta på aktörernas frivillighet och samarbete mellan olika aktörer. Ofta måste man i början av arbetet planera varifrån man får finansiering.
Planer, program och handböcker för planering för sakkunniga
Alla planer och dokument som gäller vatten- och havsvården samt NTM-centralernas och vattenvårdsområdenas sidor finns på sidan Vesien- ja merenhoidon suunnitelmat.
Stödmaterial och anvisningar för sakkunniga finns på sidan Vesien- ja merenhoidon suunnitteluoppaat asiantuntijoille.
Vattenförvaltningsplaner 2022-2027
På svenska
- Förvaltningsplan för Kymmene älvs-Finska vikens vattenförvaltningsområde för åren 2022–2027 : Del 1.
- Förvaltningsplan för Kumo älvs - Skärgårdshavets - Bottenhavets vattenförvaltningsområde för åren 2022-2027 : Del 1.
- Förvaltningsplan för Torne älvs vattenförvaltningsområde 2022–2027 Del 1.
- Förvaltingsplan för de ålandska vattnen 2022-2027
På finska
- Förvaltningsplan för åren 2022–2027 : Del 2: metoder och principer som använts vid planeringen
- Vuoksen vesienhoitoalueen vesienhoitosuunnitelma vuosille 2022-2027 (Doria.fi)
- Kymijoen-Suomenlahden vesienhoitoalueen vesienhoitosuunnitelma vuosille 2022-2027 (Doria.fi)
- Kokemäenjoen-Saaristomeren-Selkämeren vesienhoitosuunnitelma vuosille 2022-2027 (Doria.fi)
- Oulujoen-Iijoen vesienhoitosuunnitelma vuosille 2022-2027 (Doria.fi)
- Kemijoen vesienhoitoalueen vesienhoitosuunnitelma vuosiksi 2022–2027 (Doria.fi)
- Torniojoen vesienhoitoalueen vesienhoitosuunnitelma vuosiksi 2022–2027 (yhdessä Ruotsin kanssa) (Doria.fi)
- Tenon, Näätämöjoen ja Paatsjoen vesienhoitosuunnitelma vuosiksi 2022–2027 (yhdessä Norjan kanssa) (Doria.fi)
- Poikkeukset vesienhoitosuunnitelman ympäristötavoitteista VHA1 (pdf, 1 MB)
- Poikkeukset vesienhoitosuunnitelman ympäristötavoitteista VHA2 (pdf, 2 MB)
- Poikkeukset vesienhoitosuunnitelman ympäristötavoitteista VHA3 (pdf, 2 MB)
- Poikkeukset vesienhoitosuunnitelman ympäristötavoitteista VHA4 (pdf, 1 MB)
- Poikkeukset vesienhoitosuunnitelman ympäristötavoitteista VHA5 (pdf, 701 kB)
- Poikkeukset vesienhoitosuunnitelman ympäristötavoitteista VHA6 (pdf, 672 kB)
- Poikkeukset vesienhoitosuunnitelman ympäristötavoitteista VHA7 (pdf, 627 kB)
Åtgärdsprogram för vattenförvaltning 2022-2027
På svenska
- Åtgärdsprogram för vattenvården i Nyland för åren 2022–2027
- Åtgärdsprogram för vattenvården i Södra Österbotten, Österbotten och Mellersta Österbotten för åren 2022–2027 (etpo.fi)
På finska
- Lähtökohdat toimenpiteiden suunnittelulle, Osa 2. Vesienhoidon toimenpiteet (Doria.fi)
- Etelä-Pohjanmaan, Keski-Pohjanmaan ja Pohjanmaan vesienhoidon toimenpideohjelma vuosille 2022-2027 : Osa 1. (Doria.fi)
- Etelä-Savon vesienhoidon toimenpideohjelma vuosille 2022-2027 : Osa 1. (Doria.fi)
- Hämeen vesienhoidon toimenpideohjelma vuosille 2022-2027 : Osa 1. (Doria.fi)
- Kaakkois-Suomen vesienhoidon toimenpideohjelma vuosille 2022-2027 : Osa 1. (Doria.fi)
- Kemijoen vesienhoitoalueen toimenpideohjelma pinta- ja pohjavesille vuosille 2022-2027 : Osa 1. (Doria.fi)
- Keski-Suomen vesienhoidon toimenpideohjelma vuosille 2022-2027 : Osa 1. (Doria.fi)
- Oulujoen–Iijoen vesienhoitoalueen toimenpideohjelma vuosille 2022–2027 : Osa 1. (Doria.fi)
- Pirkanmaan vesienhoidon toimenpideohjelma vuosille 2022-2027 : Osa 1. (Doria.fi)
- Pohjois-Karjalan vesienhoidon toimenpideohjelma vuosille 2022-2027 : Osa 1. (Doria.fi)
- Pohjois-Savon vesienhoidon toimenpideohjelma vuosille 2022-2027 : Osa 1. (Doria.fi)
- Tenon-Näätämöjoen-Paatsjoen vesienhoitoalueen vesienhoitosuunnitelma vuosille 2022–2027: Osa 1. (Doria.fi)
- Tornionjoen vesienhoitoalueen vesienhoitosuunnitelma vuosille 2022–2027 : Osa 1. (Doria.fi)
- Uudenmaan vesienhoidon toimenpideohjelma vuosille 2022-2027 : Osa 1. (Doria.fi)
- Varsinais-Suomen ja Satakunnan vesienhoidon toimenpideohjelma vuosille 2022-2027 : Osa 1. (Doria.fi)
Havsförvaltning 2022-2027
På svenska
- Del I: Havsmiljöns tillstånd i Finland 2018
- Del II: Övervakningsprogram för Finlands havsförvaltningsplan 2020–2026
- Del III: Åtgärdsprogram för Finlands havsförvaltningsplan 2022–2027
På finska
Utgivare