Ansök tillstånd och intyg
Du kan logga in på CITES-tillståndstjänsten via länken nedan. Länken leder dig till suomi.fi-identifiering, varefter du kan skapa och redigera CITES-tillstånds- och intygsansökningar. Systemet guidar dig genom att fylla i ansökan.
Anvisningar för att börja använda tillståndstjänsten
suomi.fi
Anvisningar och stöd för att använda Suomi.fi på Suomi.fi-sidor.
Bolagets företrädare måste ha följande fullmakt att göra ansökningar.
Undantag från tillståndsansökan
Ansökan ska dock i följande specialfall ändå fyllas i på en pdf-blankett och skickas med e-post till cites-hakemukset@syke.fi.
- Intyg för mobil utställning
- Intyg för personlig egendom (s.k. intyg för sällskapsdjur)
- Intyg för musikinstrument
Ansökningsblanketter för specialtillstånd finns på sidan CITES-specialtillstånd
Tillståndsansökan och handläggningstid
Tillståndsansökan ska lämnas till tillståndsmyndigheten i god tid före import, export, återexport eller annan tillståndspliktig verksamhet som tillstånd söks för, så att ansökan kan behandlas och nödvändiga tillstånd utfärdas i rätt tid.
Ett CITES-importtillstånd måste vara utfärdat och giltigt när försändelsen fysiskt anländer till Finland eller annanstans i EU. Försändelsen kan inte lämna Finland eller EU utan ett giltigt CITES-exporttillstånd eller återexportintyg.
I unionens interna verksamhet (inklusive verksamhet inom Finland) måste ett EU-intyg utfärdas före all kommersiell verksamhet, såsom försäljning, utbjudande till försäljning eller köp, av en bilaga A-art.
Tillståndsansökan fylls i första hand i den elektroniska CITES-tillståndstjänsten. Alla relevanta fält måste fyllas i. Ansökan ska innehålla nödvändiga bilagor och fullständig kontaktinformation (inklusive telefonnummer och e-postadress). Personnummer för en privatperson eller företagets FO-nummer som används för fakturering anges automatiskt vid inloggning i CITES-tillståndstjänsten via tjänsten suomi.fi och behöver inte anges separat.
Om tillståndstjänsten av någon anledning inte är tillgänglig kan du ladda ner ett pdf-formulär att fylla i. Person- eller företags-ID måste läggas till pdf-ansökningen för fakturering.
När tillståndsansökan kommit in till tillståndsmyndigheten kan tillståndsbehandlingen påbörjas. Tillståndsmyndigheten ska inom en månad från det att den mottagit en fullständig ansökan besluta om tillståndet kan beviljas. Tillstånd eller annan handling kan dock ofta ges snabbare om alla ansökningshandlingar är i ordning och om inga andra parter eller myndigheter behöver höras. Om beslutsprocessen tar längre tid än en månad kommer den sökande att meddelas.
Mer information och instruktioner om tillstånd och ansökningar finns på vår hemsida:
- Behöver du CITES-tillstånd
- CITES-tillståndens handläggning och priser
- Verksamhet över EU:s yttre gränser
- Intern verksamhet inom Finland och EU
Om du inte hittar svaret på din fråga på vår webbplats kan du kontakta CITES-tillståndsmyndigheten på cites@syke.fi eller, för ansökningsrelaterade ärenden, på cites-hakemukset@syke.fi.
Ansökningsförfarande
För varje typ av ansökning, se detaljerad information på sidorna
-
Det är fråga om en CITES-art
När du har utrett att det är fråga om en tillståndspliktig CITES-art och du känner till artens tvådelade vetenskapliga namn samt exemplarets ursprung, kan du ansöka om CITES-tillstånd eller -intyg.
-
Styrkade av lagligt ursprung och förvärv
Till alla ansökningar ska man bifoga handlingar som styrker exemplarets lagliga ursprung och förvärv. För en ansökan om importtillstånd räcker det vanligtvis med ett exporttillstånd som utfärdats av exportlandet. I vissa situationer kan även handlingar om förvärv krävas som bilaga till ansökningen.
-
Ifyllande av ansökan
Ansök om CITES-tillstånd och -intyg i första hand via den elektroniska CITES-tillståndsjänsten (Suomi.fi-identifiering). Om du av någon anledning inte kan skicka in din ansökan i systemet, du kan begära om ett pdf-ansökningsblankett cites-hakemukset@syke.fi. Bifoga de handlingar som krävs till ansökan.
-
Underskrift och skickande av ansökan
Ansökan undertecknas elektroniskt i CITES-tillståndstjänsten och den skickas automatiskt till miljöcentralen från tjänsten. Tjänsten ger handledning i att fylla i ansökan.
Om ansökan görs med pdf-blanketten ska den dateras, undertecknas och skannas, jämte bilagor, och skickas per e-post till cites-hakemukset@syke.fi.
Per brev skickas ansökan med bilagor till följande adress: Finlands miljöcentral (Syke), CITES-ärenden, Ladugårdsbågen 11, 00790 Helsingfors.
Ansökan kan också lämnas in på miljöcentralens verksamhetsställe i Vik.
-
Behandling av ansökan vid miljöcentralen
Om din ansökan jämte bilagor är komplett tar tillståndsmyndigheten den till behandling. Om det finns brister i ansökan kontaktar man dig för att be om kompletteringar eller korrigeringar. Handläggningstiden är en månad från att den fullständiga ansökan inkommit.
-
Leverans av beviljat tillstånd eller intyg
Vi postar originalet av det beviljade tillståndet eller intyg till den postadress som angetts i ansökan. Vi kan inte skicka tillstånd och intyg per e-post, eftersom endast originalet är i kraft, inte utskrifter eller kopior.
Anvisningar och information relaterade till det aktuella tillståndet eller intyget kommer att skickas tillsammans med det utfärdade tillståndet eller intyget. Observera att CITES-import/export/återexportförsändelser inte kan hanteras elektroniskt i tullen, utan de kräver alltid ett besök på ett tullkontor som är auktoriserat för CITES-arter.