Hoppa till huvudinnehåll

Avfallsmottagaren kvitterar transportdokumentet

Avfallsmottagaren är skyldig att kvittera mottagandet av avfallet i transportdokumentet. Mottagaren bekräftar eller preciserar även avfallsmängden.

Avfallsmottagarens transportdokumentskyldigheter:

  • Undertecknar transportdokumentet när avfallet mottas
  • Bekräftar avfallets mängd
  • Förvarar transportdokumenten i minst tre år.

I transportdokumentet kan uppgiften om avfallets vikt preciseras, om man får vetskap om vikten först när den mottagande anläggningen väger avfallet.

Dessutom kan det i vissa fall finnas behov av att precisera uppgiften om avfallets behandlingssätt i transportdokumentet.

Även andra preciseringar kan göras, men alla ändringar som görs i transportdokumentet ska dock kunna spåras. Om man märker under transporten eller vid mottagandet att till exempel avfallskategorin eller avfallsmängden behöver rättas av en grundad anledning ska ändringen av uppgifterna anges tydligt.

Informationen om ändringen ska förmedlas till avfallsinnehavaren. Innehavaren svarar i sista hand för att uppgifterna i transportdokumentet är korrekta.
 

Vanliga frågor

Nedan har vi sammanställt svar på avfallsmottagarnas frågor.

Om du inte hittar svaret på din fråga eller om du behöver ytterligare information om SIIRTO-registret eller om de skyldigheter som är förknippade med användningen av transportdokument, ta kontakt. SIIRTO-registrets stöd betjänar per e-post: siirtorekisteri-tuki@syke.fi.

Kan jag använda ett transportdokument i pappersformat?

Lagen ger möjlighet att använda transportdokument på papper, om det inte finns förutsättningar för att upprätta ett elektroniskt dokument. Sådana situationer kan till exempel vara elektroniska system som inte fungerar samt i beredskapslägen eller undantagssituationer.

Ett undantag kan också vara småskalig verksamhet där det endast sällan uppstår avfall som ska transporteras. Det är alltså möjligt att använda transportdokument i pappersformat om anskaffning av en elektronisk transportdokumenttjänst skulle medföra orimliga kostnader i förhållande till transportmängden.

Alla parter i transporten ska då behandla transportdokumentet i pappersformat. Även i fråga om dessa transportdokument ska uppgifterna registreras i SIIRTO-registret.

SIIRTO-registret (siirtorekisteri.fi)

Hur undertecknas ett elektroniskt transportdokument?

Parterna i avfallstransporten (innehavaren, transportören, mottagaren) ska underteckna det elektroniska transportdokumentet genom en elektronisk underskrift, elektronisk stämpel eller någon annan tillförlitlig elektronisk verifieringsmetod.

Ska avfallsmängden vägas?

I transportdokumentet anges en så exakt uppgift om avfallsmängden som möjligt innan transporten börjar. Uppgiften kan preciseras efter den vägning som utförs vid mottagandet av avfallet.

I SIIRTO-registret registreras alltid en uppgift som baserar sig på mätning. Avfallsmängden ska i första hand anges i ton (t), men i fråga om ett litet parti kan även kilogram (kg) användas. Om vikten inte är känd kan mängden anges som volym (m3). 

Hur anges avfallets behandlingssätt i transportdokumentet?

I transportdokumentet anges avfallets behandlingssätt genom användning av koduppsättningarna ”Återvinningsförfaranden” och ”Bortskaffningsförfaranden” i bilaga 1 och 2 till avfallsförordningen (978/2021) samt genom en fritt formulerad beskrivning av behandlingen.

Det kan hända att avfallsinnehavaren får förfrågningar om behandlingssättet. I transportdokumentet anges den bästa informationen om behandlingssättet innan transporten börjar. Informationen kan uppdateras då det slutliga behandlingssättet bekräftas.

Hur säkerställs det att uppgifterna inte registreras dubbelt i SIIRTO-registret?

Avfallsinnehavaren eller -transportören svarar för att uppgifterna registreras i SIIRTO-registret. Avfallsmottagaren ska inte registrera uppgifter i registret om detta inte har avtalats separat med avfallsinnehavaren eller -transportören.

I regel överförs uppgifterna i transportdokumentet till registret endast från det ursprungliga system där transportdokumentet har upprättats. På detta sätt förhindrar man att samma uppgifter registreras flera gånger.

Hur länge måste transportdokument sparas?

Avfallsmottagaren är skyldig att spara ett transportdokument som denne bestyrkt eller en kopia av det i tre år efter att transporten avslutats. SIIRTO-registret räcker inte som förvaringsplats, eftersom registret inte innehåller alla uppgifter i transportdokumentet, såsom underskrifter.

Avfallsinnehavaren eller -mottagaren kan även avtala om förvaring av transportdokument till exempel med transportföretaget.

Om företagets bokföring enligt 118 § i avfallslagen baserar sig på transportdokument ska dessa sparas i minst 6 år.

Utgivare

Finlands miljöcentral (Syke)
Miljöministeriet