Hoppa till huvudinnehåll

Transportdokument – registrera uppgifterna i SIIRTO-registret

Lagen kräver ett transportdokument över transporter av vissa avfall. Uppgifterna i transportdokumentet ska registreras i SIIRTO-registret. Transportdokumentskyldigheten gäller alla företag och organisationer som producerar, transporterar eller tar emot avfall.

Ett transportdokument är ett dokument som krävs för transporter av vissa avfall i Finland enligt avfallslagen (646/2011). Det innehåller information om hurdant avfall som transporteras, varifrån och vart. Transportdokumentet ska undertecknas av avfallsinnehavaren (producenten), transportören och mottagaren. Uppgifterna i dokumentet ska var tillgängliga för alla som deltar i transporten. 

Genom transportdokumentet säkerställs en korrekt hantering av avfall

Genom användning av transportdokument vill man säkerställa att vissa avfall hanteras korrekt och säkert i Finland.

I transportdokumentet sammanställs uppgifter om typen av avfall som transporteras, dess ursprung, producenten, transportören och om att avfallet har omhändertagits för korrekt hantering. Detta ligger både i miljöns och människans intresse.

Transportdokument har krävts sedan 1.5.2012. Tidigare var transportdokumentet i pappersformat, men från och med 1.9.2022 ska uppgifterna i transportdokumenten registreras i elektroniskt format i SIIRTO-registret. Syftet med registret är att förbättra och effektivisera uppföljningen och tillsynen av avfallsflödena.

På denna sida finns en sammanställning av vanliga frågor om transportdokumentet, SIIRTO-registret och de fullmakter som det kräver.

Vem ansvarar för transportdokumentet?

Alla parter i en transport har ansvar för att ett transportdokument används.

Innehavarens (producentens) skyldighet

För upprättandet av transportdokumentet svarar enligt lagen avfallsinnehavaren, dvs. avfallsproducenten eller den aktör som innehar avfallet före transporten. Endast hushåll har ingen transportdokumentskyldighet, utan avfallstransportören har transportdokumentskyldigheten för avfall som uppsamlas från hushåll.

Bekanta dig närmare med avfallsinnehavarens lagenliga skyldighet:

Transportörens skyldighet

När ett transportföretag för transport tar emot avfall som kräver ett transportdokument är transportören skyldig att kvittera transportdokumentet och ha det med sig under transporten. När avfall uppsamlas från hushåll är transportören ansvarig att upprätta ett transportdokument. Då svarar transportören enligt lagen även för de andra transportdokumentskyldigheterna som gäller avfallsinnehavaren.

Bekanta dig närmare med avfallstransportörens lagenliga skyldighet: 

Mottagarens skyldighet

Avfallsmottagaren är skyldig att kvittera mottagandet av avfallet i transportdokumentet.

Bekanta dig närmare med avfallsmottagarens lagenliga skyldighet:

Angående vilka avfall ska ett transportdokument upprättas?

Ett transportdokument ska upprättas om transporter av följande avfall:

  • Farligt avfall
  • Så kallat POP-avfall som innehåller långlivade organiska föroreningar
    • POP-avfall är avfall som innehåller så kallade POP-föroreningar (Persistent Organic Pollutants, långlivade organiska föroreningar) över den tillåtna gränsen. 
    • POP-föroreningar finns bland annat i brandskyddsmedel, mjukningsmedel för plast och gummi, isoleringsmedel, kylvätskor, hydrauloljor, smörjningsmedel och vissa textiler samt delar och skrotningsavfall från skrotfordon och el- och elektronikapparater (bland annat betongelement, isolering och ytmaterial som innehåller PCB, SCCP eller HBCDD).
    • Se Guide om hur man identifierar POP-avfall (publikationsarkiv Valto).
  • Slam från slamavskiljare och slutna tankar
    • Slam som uppkommer av spillvatten från hushåll i slamavskiljare, slutna tankar, små reningsverk eller andra motsvarande behandlingssystem
    • avfallskategori 200304.
  • Slam från sand- och fettavskiljningsbrunnar
    • Slam från sand- och fettavskiljningsbrunnar uppkommer bland annat vid rengöring av gatuavlopp och regnvattensbrunnar, i restauranger och vid livsmedelstillverkning och för detta används till exempel avfallskategorierna 020204, 020502, 020603, 190802, 200125, 200303, 200306.
  • Byggnads- och rivningsavfall (exkl. oförorenat jordmaterial)
  • Förorenat jordmaterial
    • Förorenat jordmaterial innehåller skadliga ämnen i halter som överskrider det lägre riktvärdet enligt förordningen om bedömning av markens föroreningsgrad och saneringsbehovet (214/2007).
    • Bland annat avfallskategorierna 170503* (farligt avfall) och 170504 (ofarligt avfall).

När det gäller klassificering av avfall kan du fråga råd av din kommuns miljövårds- eller avfallshanteringsmyndighet eller av den NTM-central som övervakar ditt företags miljötillstånd.

I SIIRTO-registrets tabell över ansvarsområden ser du vilken kommuns miljövårdsmyndighet och avfallshanteringsmyndighet som svarar för avfallshanteringsfrågor i din kommun.

Finns det tekniska krav på ett transportdokument eller krav på dess utformning?

Lagen anger vilka uppgifter som ska ingå i ett transportdokument. Det krävs ingen specifik utformning på transportdokumentet.

I regel ska ett transportdokument vara i elektronisk form. Om transportdokumentet är i elektronisk form ska det också vara i maskinläsbar form. Transportdokumentet ska kunna uppvisas för tillsynsmyndigheten i läsbar form under avfallstransporten.

Uppgifterna i transportdokumentet ska registreras i SIIRTO-registret i elektronisk form. Myndigheten rekommenderar att man använder de transportdokumentapplikationer, fraktsedelapplikationer eller system för styrning av verksamheten som finns på marknaden och där transportdokumentuppgifterna är integrerade. Uppgifterna i transportdokumentet överförs vanligtvis från applikationerna till SIIRTO-registret direkt via gränssnittet.

I ett elektroniskt transportdokument ska det vara möjligt att 

  • registrera de uppgifter som behövs
  • uppdatera uppgifterna 
  • bekräfta uppgifterna med underskrift
  • följa upp förändringar i uppgifterna (ändringslogg) 
  • alla parter inom transporten har åtkomst till uppgifterna.

Uppgifterna i transportdokumentet som upprättats i en transportdokumentapplikation arkiveras till exempel i pdf-format. Alla parter inom transporten har åtkomst till det arkiverade pdf-transportdokumentet.

Se även punkten Kan jag använda ett transportdokument i pappersformat?

Vilka uppgifter ska anges i ett transportdokument?

Enligt avfallsförordningen (978/2021) ska följande uppgifter antecknas i ett transportdokument:

  • Identifieringsuppgifter för avfallsproducenten eller avfallsinnehavaren och för avfallstransportören och avfallsmottagaren: namn, FO-nummer eller motsvarande utländska beteckning och kontaktinformation. Kontaktinformation är postadressen samt kontaktpersonens namn, telefonnummer och vid behov e-postadress. När avfall uppsamlas från hushåll räcker det med avfallsinnehavarens namn och postadress som identifieringsuppgifter.
  • Tidpunkten (datum) för transporten av avfallet och var transporten har inletts och avslutats. Besöksadress eller koordinater samt byggnads- eller fastighetsbeteckning om möjligt.
  • Avfallskategori. Koderna i bilaga 3 till avfallsförordningen används (Avfallsförteckning, t.ex. 130206*) och en fritt formulerad verbal beskrivning anges för avfallsslaget, till exempel en beskrivning av sammansättningen, den fysiska formen och andra väsentliga egenskaper.
  • Avfallsmängd. Massa eller om uppgiften inte fås, avfallets volym.
  • Avfallets slag. Koderna i bilaga 5 till avfallsförordningen används, till exempel farligt avfall och POP-avfall.
  • Verksamhet där avfallet har uppkommit. Koderna i bilaga 5 till avfallsförordningen används, till exempel byggande.
  • I mån av möjlighet fordonets registreringstecken. Om transporten sker med flera fordon anges registreringstecknen för alla fordon som används.
  • Avfallets behandlingssätt på leveransplatsen. Koduppsättningarna ”Återvinningsförfaranden” och ”Bortskaffningsförfaranden” i bilaga 1 och 2 till avfallsförordningen används, till exempel: R 12.2. Behandlingen beskrivs fritt formulerat till exempel lagring av spillolja före återvinning.
  • Avfallsinnehavarens bekräftelse av att de uppgifter som lämnats är riktiga.
  • Avfallstransportörens bekräftelse av att avfall tagits emot för transport.
  • Avfallsmottagarens bekräftelse av att avfallet tagits emot samt uppgifter om mottagen avfallsmängd efter slutförd transport.
  • I fråga om farligt avfall anges: 
  • Avfallets sammansättning: en fritt formulerad beskrivning.
    • Den fysiska formen: koderna i bilaga 5 till avfallsförordningen används, till exempel fast.
    • Farliga egenskaper: koderna i bilaga III till avfallsdirektiv 4 används, t.ex. HP 1 Explosivt. Kodlistorna finns till exempel på Farliga egenskaper (koodistot.suomi.fi).
    • Avfallets förpacknings- och transportsätt. Koderna i bilaga 5 till avfallsförordningen används, till exempel fat, vägtransport.
  • I fråga om POP-avfall anges:
    • De långlivade organiska föroreningar som det innehåller. De föroreningar som räknas upp i bilaga IV till POP-förordningen används, till exempel endosulfan. De föroreningar som räknas upp i POP-förordningen och deras sifferkoder finns till exempel på Långlivade organiska föroreningar (koodistot.suomi.fi).
    • Avfallets förpacknings- och transportsätt.
  • I fråga om spillolja anges spilloljans typ. Koderna i bilaga 5 till avfallsförordningen används, till exempel motor- och transmissionsoljeavfall.
  • I fråga om slam från slamavskiljare och slutna tankar anges dessutom uppgifter om fastighetsinnehavaren, om innehavaren är en annan än avfallsproducenten: namn, postadress, fastighets- eller byggnadsbeteckning samt information om typen av slamavskiljare angiven enligt bilaga 5 till avfallsförordningen:
  • slamavskiljare eller litet reningsverk som endast innehåller tvättvatten
  • slamavskiljare eller litet reningsverk som innehåller klosettvatten och tvättvatten
  • sluten tank som innehåller klosettvatten och tvättvatten
  • sluten tank som innehåller klosettvatten
  • annan, vilken?

Närmare bestämmelser om informationen och deras form finns i bilaga 5 till avfallsförordningen: statsrådets förordning om avfall med aktuella ändringar (978/2021) (Finlex)

Kan jag använda ett transportdokument i pappersformat?

Lagen ger möjlighet att använda transportdokument på papper, om det inte finns förutsättningar för att upprätta ett elektroniskt dokument. Sådana situationer kan till exempel vara elektroniska system som inte fungerar samt i beredskapslägen eller undantagssituationer.

Ett undantag kan också vara småskalig verksamhet där det endast sällan uppstår avfall som ska transporteras. Det är alltså möjligt att använda transportdokument i pappersformat om anskaffning av en elektronisk transportdokumenttjänst skulle medföra orimliga kostnader i förhållande till transportmängden.

Även i fråga om dessa transporter ska uppgifterna registreras i SIIRTO-registret (siirtorekisteri.fi).

Vem övervakar användningen av transportdokument?

Användningen av transportdokument övervakas av den kommunala miljövårdsmyndigheten och NTM-centralen. Även polisen övervakar användningen av transportdokument i vägtrafiken. Transportdokumentet ska kunna uppvisas för tillsynsmyndigheten i läsbar form under avfallstransporten.

Avfallshanteringsmyndigheten följer upp fullgörandet av avfallshanteringsskyldigheterna, såsom tömning och transport av avloppsslam från fastigheter i fråga om de bostadsfastigheter och andra fastigheter som omfattas av den kommunala avfallshanteringen.

För försummelse av transportdokumentskyldigheten eller skyldigheten att registrera uppgifterna i SIIRTO-registret kan avfallsinnehavaren, -transportören eller -mottagaren åläggas en försummelseavgift
 

Närmare information om transportdokumentskyldigheterna som gäller dem som deltar i avfallstransportprocessen samt vanliga frågor finns på följande undersidor:

SIIRTO-registret sammanställer viktig information om avfall

SIIRTO-registret är ett register som tagits fram av miljöministeriet (MM) och Finlands miljöcentral (SYKE), och som upprätthålls av SYKE. I SIIRTO-registret registreras uppgifterna i transportdokument rörande avfall. Lagen har krävt detta från och med 1.9.2022.

Syftet med SIIRTO-registret är att säkerställa att avfall hamnar under adekvat behandling, samt att förbättra och effektivisera uppföljningen och tillsynen av avfallsflödena. Den sammantagna informationen om avfallstransporter som samlas i registret kan utnyttjas för olika myndighetsbehov, såsom utveckling av avfallsstatistik och lagstiftningsarbete.

Vem registrerar uppgifterna i SIIRTO-registret?

Uppgifterna i SIIRTO-registret registreras av avfallsinnehavaren, dvs. avfallsproducenten eller den aktör som innehar avfallet före transporten. Transportören registrerar uppgifterna i transportdokumentet när det gäller avfall som uppsamlas från hushåll.

Avfallsinnehavaren svarar för att ett transportdokument upprättas om alla avfall som lagen kräver och att uppgifterna som lämnas till SIIRTO-registret är korrekta. Avfallsinnehavaren kan köpa transportdokumenttjänsten till exempel av transportföretaget. Även om transportören då upprättar transportdokumentet kvarstår ansvaret för att uppgifterna i transportdokumentet är korrekta och att de även har registrerats korrekt i registret hos avfallsinnehavaren.

När avfall uppsamlas från hushåll svarar avfallstransportören för transportdokumentet och registreringen av uppgifterna i SIIRTO-registret. Transportören svarar då även för att uppgifterna är korrekta och att alla parter har tillgång till transportdokumentet.

Obs! Uppgifterna kan registreras i SIIRTO-registret även av avfallsmottagaren, men då ska detta överenskommas separat med avfallsinnehavaren eller -transportören, så att uppgifterna inte registreras dubbelt i registret.

Vilka uppgifter registreras i SIIRTO-registret?

I SIIRTO-registret registreras alla uppgifter i transportdokumentet som krävs enligt 40 § i avfallsförordningen (978/2021), med undantag av underskrifter och elektroniska bekräftelser.

Se punkten ovan: Vilka uppgifter ska anges i ett transportdokument?

Hur registreras uppgifterna i SIIRTO-registret?

Uppgifter till SIIRTO-registret kan lämnas från elektroniska transportdokument via olika applikationer och via gränssnitten till system för styrning av verksamheten. Det finns ett flertal transportdokument- och fraktsedelapplikationer på marknaden, varifrån uppgifterna kan överföras direkt till SIIRTO-registret.

Ofta kan man köpa elektroniska transportdokumenttjänster som en del av avfallshanteringstjänsten.

Om man använder transportdokument i pappersformat kan uppgifterna i transportdokumentet registreras i registret via dess gränssnitt så snart som möjligt, och senast inom tre månader från det att transporten avslutats.

Gå till SIIRTO-registrets gränssnitt: siirtorekisteri.fi

Hur snabbt ska uppgifterna registreras i SIIRTO-registret?

Uppgifterna i elektroniska transportdokument ska registreras i SIIRTO-registret utan dröjsmål efter transporten. Ett dröjsmål på några dagar är godtagbart om dröjsmålet beror på komplettering av uppgifterna eller till exempel på en teknisk störning i informationssystemen.

Om man använder transportdokument i pappersformat ska avfallsinnehavaren eller -transportören registrera uppgifterna i transportdokumentet i registret via gränssnittet så snart som möjligt, och senast inom tre månader från det att transporten avslutats.

De uppgifter som registrerats i SIIRTO-registret kan redigeras via registrets gränssnitt (siirtorekisteri.fi) under tre månaders tid efter att transporten avslutats.

Hur lägger jag till och redigerar uppgifter i SIIRTO-registret?

För att redigera uppgifter i SIIRTO-registret krävs fullmakten ”Anmälan av uppgifter om avfallspartier i Finland”. 

Kopiering av en gammal mall

I SIIRTO-registret kan man kopiera ett tidigare sparat transportdokument som grund för ett nytt dokument. Kopiera dokumentet genom att klicka på ikonen ”Kopiera dokumentet” i slutet av den valda transportdokumentraden.

Redigering av uppgifter

Redigering av uppgifter kräver en fullmakt för redigering av uppgifter. Läs mer under Hurdan fullmakt behöver jag för SIIRTO-registret?

De uppgifter som registrerats i registret kan redigeras under tre månaders tid efter transporten. Uppgifterna redigeras i SIIRTO-registret (siirtorekisteri.fi).

När du klickar på bilden med pennan i slutet av dokumentraden öppnas dokumentet för redigering.

Kontakta SIIRTO-registerstödet (siirtorekisteri-tuki@syke.fi) om ni behöver göra korrigeringar i uppgifter om avfallstransporter som är över tre månader gamla eller om mängden uppgifter eller dokument som ska korrigeras är stor.

Hur skapas ett gränssnitt till SIIRTO-registret?

Ett företag kan utveckla en egen gränssnittsapplikation med hjälp av testversionen för SIIRTO-registrets elektroniska gränssnitt. Testinloggning till gränssnittet fås genom att kontakta SIIRTO-registerstödet siirtorekisteri-tuki@syke.fi.

När företagets applikation är färdig fås nycklarna till det egentliga gränssnittet genom att underteckna ett avtal med SYKE om användningen av gränssnittet.

Användningen av SIIRTO-registret kräver stark autentisering

Uppgifterna i SIIRTO-registret kan kontrolleras av:

Inloggningen till SIIRTO-registret sker genom suomi.fi-identifiering med bankkoder.

Företagets verkställande direktör eller en person med firmateckningsrätt samt enskilda näringsidkare har direkt användningsrätt till SIIRTO-registret. Andra användare ska ha en fullmakt för registrering eller granskning av uppgifter som getts i suomi.fi-tjänsten av någon part i transporten.

Hurdan fullmakt behöver jag för att använda SIIRTO-registret?

Det finns fyra olika fullmakter. Namnen, målgrupperna och beskrivningarna för fullmakterna kan kontrolleras i tabellen nedan.

1. Fullmakt: Granskning av uppgifter om avfallspartier i Finland

Målgrupp: Parterna i avfallstransporten och de personer och aktörer som de befullmäktigat.

Med denna fullmakt ser en användare av SIIRTO-registret endast uppgifterna för de avfallstransporter,
där fullmaktsgivaren är part med sitt FO-nummer (avfallsproducent, avfallstransportör eller avfallsmottagare).

2. Fullmakt: Anmälan av uppgifter om avfallspartier i Finland

Part i avfallstransporten eller person/aktör som befullmäktigats av en part och som svarar för registrering av uppgifterna i transportdokumentet i SIIRTO-registret.

Med denna fullmakt får en användare av SIIRTO-registret anmäla, redigera och granska uppgifterna för alla de avfallstransporter där fullmaktsgivaren är part med sitt FO-nummer (avfallsproducent, avfallstransportör eller avfallsmottagare). 

3. Fullmakt: Myndighetstillsyn över avfallspartier inom Finland

Målgrupp: Miljövårdsmyndigheten

Med denna fullmakt kan den användare av SIIRTO-registret som sköter miljövårdsmyndighetens uppgifter läsa uppgifter i transportdokument om avfallstransporter inom alla kommuner som hör till bevakningsområdet. Fullmakten beviljas av ansvarskommunen inom bevakningsområdet.

4. Fullmakt: Granskning av Finlands interna slamavskiljar- och slampartier i slutna tankar

Målgrupp: Avfallshanteringsmyndigheten    

Med denna fullmakt kan den användare av SIIRTO-registret som sköter avfallshanteringsmyndighetens uppgifter läsa uppgifter i transportdokument om slamavskiljar- och slampartier i slutna tankar inom alla kommuner som hör till bevakningsområdet. Fullmakten beviljas av ansvarskommunen inom bevakningsområdet.

Ansvarskommunen för miljövården och avfallshanteringsmyndigheten kan granska SIIRTO-registrets gränssnitt (siirtorekisteri.fi) via knappen ”Kontrollera ansvarskommunen” som finns på förstasidan.

5. Fullmakt: Fullmakter för NTM-centralens myndigheter

Målgrupp: NTM-centralernas övervakare av miljötillståndspliktiga anläggningar

Med dessa fullmakter kan en övervakare av miljötillstånd vid NTM-centralen läsa uppgifterna i transportdokument om avfallstransporter antingen inom sin NTM-centrals område eller inom hela Finland. En fullmakt som omfattar hela Finland ska endast beviljas till en övervakare om denne behöver så omfattande information i sitt arbete. Med en fullmakt som omfattar en NTM-centrals område ser man uppgifterna i transportdokument om avfallstransporter som börjar och slutar inom bevakningsområdet.

För att få en fullmakt ska övervakaren anslutas till gruppen med användare som har rätt att läsa i SIIRTO-registret. Valtori gör denna anslutning på begäran av övervakningschefen inom miljövården vid NTM-centralen. Namnen på fullmakterna är följande:

  • En NTM-centrals område: SIIRTOASIAKIRJA_ELY_READER
  • Hela Finland: SIIRTOASIAKIRJA_ELY_WHOLE_FINLAND_READER 
Hur begärs, ges och överförs fullmakter?

Befullmäktigande av en annan person

En person som har firmateckningsrätt i ett företag eller en organisation kan befullmäktiga andra personer att handla för organisationens räkning. Befullmäktigandet sker genom suomi.fi-identifiering. För befullmäktigandet behövs namnet och personbeteckningen för den person som ska befullmäktigas.

För att personen ska kunna registrera uppgifter i SIIRTO-registret behöver denne fullmakten ”Anmälan av uppgifter om avfallspartier i Finland”. För att kunna se uppgifterna räcker det med fullmakten ”Granskning av uppgifter om avfallspartier i Finland”.

  1. Identifiera dig på webbplatsen suomi.fi
  2. Välj Fullmakter i den övre menyn
  3. Välj Företagets fullmakter
  4. Välj den organisation i listan, vars fullmakter du vill ge personen
  5. Klicka på Ge fullmakter (högst upp i listan till vänster)
  6. Fullmaktstyp (1/7): Välj Ärendefullmakt
  7. Parter (2/7): Välj Lägg till person, om du vill befullmäktiga en person inom din organisation
  8. Fullmaktsärenden (3/7): Skriv i sökfältet Anmälan av uppgifter om avfallspartier i Finland eller Granskning av uppgifter om avfallspartier i Finland
  9. Valda fullmaktsärenden (4/7): Välj Nästa
  10. Fullmaktsbekräftare (5/7): Välj Nästa
  11. Giltighet (6/7): Välj så lång giltighet som du önskar
  12. Sammandrag och bekräftelse (7/7): Kontrollera uppgifterna och välj Bekräfta

Mer information och anvisningar om givande av fullmakter i suomi.fi-tjänsten

Överföring av fullmakt

En person som har rätt att ge fullmakter för organisationens räkning kan utöver en fullmakt även ge en anställd rätt att befullmäktiga. En anställd som har rätt att befullmäktiga kan ge fullmakter vidare till andra anställda och begära ärendefullmakter av andra organisationer eller personer.

Begäran om fullmakt

En person eller en annan organisation kan även begära en ärendefullmakt av ett företag, en förening eller en organisation, varvid fullmakten ges genom att godkänna begäran om fullmakt.

Var ser jag den fullmakt som beviljats åt mig?

Du kan kontrollera de fullmakter du fått genom att logga in i tjänsten suomi.fi.

Välj ”Personliga fullmakter” som roll för ärendehanteringen. På sidan ”Erhållna fullmakter” ser du alla som du har fått fullmakter av. När du klickar på fullmaktsgivarens namn ser du alla fullmakter du fått av denne.

Om du enligt registeruppgifterna har rätt att befullmäktiga andra i suomi.fi-fullmakter, välj ”Företagets fullmakter” som roll. Då ser du även de fullmakter som din organisation har fått.

Hur får kommunens miljövårdsmyndighet fullmakter?

En person som sköter miljövårdsmyndighetens uppgifter behöver inte fullmakter till SIIRTO-registret separat av varje kommun inom bevakningsområdet, utan fullmakten ”Myndighetstillsyn över avfallspartier inom Finland” som ges av ansvarskommunen räcker för att kunna se transportdokumentuppgifterna för hela bevakningsområdet.

Miljövårdsmyndigheten ser inte uppgifterna i transportdokumenten i SIIRTO-registret om fullmakten har beviljats av någon annan aktör än ansvarskommunen.

Befullmäktigandet sker på webbplatsen suomi.fi, där en person med firmateckningsrätt för kommunen kan befullmäktiga sig själv eller andra personer eller organisationer att uträtta ärenden i SIIRTO-registret för sin kommuns räkning (s.k. ärendefullmakt). För befullmäktigandet behövs namnet och personbeteckningen för den person som ska befullmäktigas.

  1. Identifiera dig på webbplatsen suomi.fi.
  2. Välj Fullmakter i den övre menyn
  3. Välj Företagets fullmakter
  4. Välj den organisation (kommun) i listan, vars fullmakter du vill ge personen
  5. Klicka på Ge fullmakter (högst upp i listan till vänster)
  6. Fullmaktstyp (1/7): Välj Ärendefullmakt
  7. Parter (2/7): Välj Lägg till person
  8. Fullmaktsärenden (3/7): Skriv i sökfältet Myndighetstillsyn över avfallspartier inom Finland och välj Nästa
  9. Valda fullmaktsärenden (4/7): Välj Nästa
  10. Fullmaktsbekräftare (5/7): Välj Nästa
  11. Giltighet (6/7): Välj så lång giltighet som du önskar
  12. Sammandrag och bekräftelse (7/7): Kontrollera uppgifterna och välj Bekräfta

Begäran om fullmakt

En person eller en annan organisation kan även begära en ärendefullmakt av ett företag, en förening eller en organisation, varvid fullmakten ges genom att godkänna begäran om fullmakt.

Vidarebefullmäktigande

En person som har rätt att ge fullmakter för organisationens räkning kan även ge en anställd fullmakt att befullmäktiga. En anställd som har fullmakt att befullmäktiga kan ge fullmakter att företräda kunder vidare till andra anställda och begära ärendefullmakter av andra organisationer eller personer.

Hur får avfallshanteringsmyndigheten fullmakter?

En person som sköter avfallshanteringsmyndighetens uppgifter behöver inte fullmakter till SIIRTO-registret separat av varje kommun inom bevakningsområdet, utan fullmakten ”Granskning av Finlands interna slamavskiljar- och slampartier i slutna tankar” som ges av ansvarskommunen räcker för att kunna se transportdokumentuppgifterna för hela bevakningsområdet.

Avfallshanteringsmyndigheten ser inte uppgifterna i transportdokumenten i SIIRTO-registret om fullmakten har beviljats av någon annan aktör än ansvarskommunen.

Befullmäktigandet sker på webbplatsen suomi.fi, där en person med firmateckningsrätt för kommunen kan befullmäktiga sig själv eller andra personer eller organisationer att uträtta ärenden i SIIRTO-registret för sin kommuns räkning (s.k. ärendefullmakt). För befullmäktigandet behövs namnet och personbeteckningen för den person som ska befullmäktigas.

  1. Identifiera dig på webbplatsen suomi.fi
  2. Välj Fullmakter i den övre menyn
  3. Välj Företagets fullmakter
  4. Välj den organisation (kommun) i listan, vars fullmakter du vill ge personen
  5. Klicka på Ge fullmakter (högst upp i listan till vänster)
  6. Fullmaktstyp (1/7): Välj Ärendefullmakt
  7. Parter (2/7): Välj Lägg till person
  8. Fullmaktsärenden (3/7): Skriv i sökfältet Granskning av Finlands interna slamavskiljar- och slampartier i slutna tankar och välj Nästa 
  9. Valda fullmaktsärenden (4/7): Välj Nästa
  10. Fullmaktsbekräftare (5/7): Välj Nästa
  11. Giltighet (6/7): Välj så lång giltighet som du önskar
  12. Sammandrag och bekräftelse (7/7): Kontrollera uppgifterna och välj Bekräfta

Begäran om fullmakt

En person eller en annan organisation kan även begära en ärendefullmakt av ett företag, en förening eller en organisation, varvid fullmakten ges genom att godkänna begäran om fullmakt.

Vidarebefullmäktigande

En person som har rätt att ge fullmakter för organisationens räkning kan även ge en anställd fullmakt att befullmäktiga. En anställd som har fullmakt att befullmäktiga kan ge fullmakter att företräda kunder vidare till andra anställda och begära ärendefullmakter av andra organisationer eller personer.

Hur får en myndighet vid NTM-centralen fullmakter?

De som övervakar miljötillståndspliktiga anläggningar vid NTM-centralerna har rätt att för de anläggningar de övervakar granska avfallstransportuppgifterna i SIIRTO-registret som upprätthålls av Finlands miljöcentral. För att använda registret ska de som övervakar anläggningarna anslutas till gruppen med användare som har rätt att läsa i SIIRTO-registret. Valtori ansluter rollen med godkännande av övervakningschefen för miljövården.

  1. De som övervakar miljötillståndspliktiga anläggningar skickar ett meddelande till övervakningschefen om de behöver tillgång till SIIRTO-registret i sitt arbete.
  2. Övervakningschefen ber Valtori bevilja fullmakten SIIRTOASIAKIRJA_ELY_READER (om anläggningarna som ska övervakas finns inom en NTM-centrals område) eller fullmakten SIIRTOASIAKIRJA_ELY_WHOLE_FINLAND_READER (om bevakningsområdet omfattar hela Finland) åt de personer som behöver se uppgifter om avfallstransporter.

När rättigheten har beviljats sker inloggningen på siirtorekisteri.fi med hjälp av VIRTU.

Om personens uppgift ändras så att denne inte längre övervakar ovan nämnda anläggningar ska Valtori ombes att genast avsluta medlemskapet i gruppen med användare som har rätt att läsa i SIIRTO-registret.

Aktuellt om SIIRTO-registret

Aktuell information om SIIRTO-registret, utbildningsmaterial och annan ytterligare information har sammanställts på sidan Länkar och material som gäller transportdokument.

Anslut dig till e-postlistan för projektet rörande avfalls- och produktinformationssystemet. Via denna lista fås information bland annat om utbildning som gäller användning av transportdokument.
Anslut dig till e-postlistan (lyyti.fi)

Tarvitsetko apua SIIRTO-rekisterin käyttöön?

Ta kontakt om du behöver hjälp eller ytterligare information om SIIRTO-registret eller om de skyldigheter som är förknippade med användningen av transportdokument. SIIRTO-registrets stöd betjänar per e-post: siirtorekisteri-tuki@syke.fi.

Utgivare

Finlands miljöcentral (Syke)
Miljöministeriet