Hoppa till huvudinnehåll

EMAS-systemet i praktiken

EMAS (the Eco-Management and Audit Scheme) är ett frivilligt miljöledningssystem för alla företag och organisationer. Ett miljöledningssystem är ett verktyg som organisationer kan använda i sin miljöledning för att identifiera den direkta och indirekta miljöpåverkan av sin verksamhet, sina produkter och sina tjänster. Systemet hjälper också organisationer att verka systematiskt för att minska olika typer av utsläpp och avfall samt konsumtionen av energi och naturresurser. Målinriktat arbete med dessa frågor leder till att organisationens verksamhet minskar både sina miljökonsekvenser och kostnader.

EMAS-systemet

EMAS-systemet grundar sig på EU-förordning (EG) nr 1221/2009. Det består av ett miljöledningssystem som uppfyller kraven i den internationella miljöledningsstandarden ISO 14001 och en miljörapport, dvs. en EMAS-redovisning.

Bild
EMAS-logo.

Öppenhet och rapportering av miljöinformation är en central del av EMAS. Informationen i en EMAS-redovisning är alltid godkänd och lämpar sig därför väl för en trovärdig kommunikation med intressenterna. EMAS tar även fasta på de anställdas aktiva engagemang när det gäller att uppnå miljömålen.

En EMAS-organisation förbinder sig att

  • efterleva miljölagstiftningen
  • kontinuerligt förbättra miljöprestandan
  • rapportera om miljöfrågor offentligt.

En EMAS-organisation får använda EMAS-certifikatet och EMAS-logotypen i sin kommunikation.

För vem är EMAS avsett?

EMAS-systemet lämpar sig för både små och stora organisationer. Företag och organisationer som verkar inom EU och EES kan bli registrerade i EMAS-systemet, och även organisationer belägna utanför EU kan ansluta sig på vissa villkor. En organisation med anläggningar i flera EU-länder kan ansöka om gemensam registrering av anläggningarna i det EU-land där organisationen har sitt säte eller där ledningen av koncernens EMAS-registrering sker. 

Så här införs EMAS

Bild
Schematisk bild av systemen EMAS och ISO 14001.
  • Organisationen känner till de direkta och indirekta miljökonsekvenserna av sin verksamhet (preliminär utredning).
  • I sin miljöpolitik förbinder sig organisationen att kontinuerligt förbättra miljöprestandan och följa miljölagstiftningen.
  • I miljöprogrammet fastställer organisationen olika mål och syften samt vilka åtgärder som behövs för att uppnå målen för att förbättra miljöprestandan.
  • Organisationen har ett fungerande miljösystem för att genomföra miljöprogrammet.
  • Organisationen utvärderar och utvecklar sin verksamhet genom intern revision.
  • Organisationen utarbetar en miljöredovisning där den redogör för sina miljöfrågor för intressentgrupperna.
  • Organisationen ber en utomstående kontrollant säkerställa att miljösystemet och miljöredovisningen uppfyller kraven i EMAS-förordningen.
  • Organisationen ansöker om registrering i EMAS hos behörigt organ.
  • Organisationen får tillgång till EMAS-certifikatet och EMAS-logotypen.
  • Organisationen genomför sitt miljöprogram och ser till att miljörapporten och de årliga uppdateringarna av den blir kontrollerade enligt en överenskommen tidtabell.

Vem registrerar organisationerna i EMAS och ackrediterar kontrollanterna?

I Finland är det Finlands miljöcentral som registrerar organisationer i EMAS. Även organisationer som är belägna utanför EU kan registrera sig i Finland.

Ackrediteringstjänsten FINAS vid Säkerhets- och kemikalieverket säkerställer miljökontrollanternas kompetens och ansvarar för ackrediteringen av kontrollanter i Finland. FINAS följer också vilken verksamhet kontrollanter som är ackrediterade eller licensierade i andra EU-länder har i Finland.

EMAS-systemets struktur och aktörernas roller

Bild
EMAS struktur och aktörernas roller.
Miljöledningssystem och miljöredovisning

De organisationer som deltar i EMAS genomför ett miljöledningssystem och utarbetar en miljöredovisning, som bland annat presenterar hur organisationens betydande miljöpåverkan utvecklas. Den grundläggande informationen till redovisningen produceras av ledningssystemet. Organisationen ser till att den godkända EMAS-redovisningen offentliggörs och finns tillgänglig för intressenterna. EMAS-villkoren framgår av EU-förordning (EG) nr 1221/2009 (EMAS-förordningen). Miljösystemet ska täcka organisationens alla identifierade miljökonsekvenser.

En organisation som vill registrera sig i EMAS ska kontakta en ackrediterad eller licensierad miljökontrollant som konstaterats vara kompetent. Kontrollanten bestyrker att anläggningens miljöledningssystem och miljöredovisning uppfyller villkoren i EMAS-förordningen.

Kontroll av miljöledningssystemet

En opartisk kvalitetsrevisor utanför organisationen, dvs. en miljökontrollant, kontrollerar att miljöledningssystemet fungerar och godkänner uppgifterna i miljörapporten. Detta ökar trovärdigheten för företagets miljöåtgärder. 

De ackrediterade miljökontrollanterna kan vara samma organ som granskar och certifierar miljöledningssystem enligt standarden ISO 14001. Miljökontrollantens kompetens är specifik för varje verksamhetsområde. Alla miljökontrollanter som ackrediterats eller licensierats inom EU kan också verka i Finland. I Finland ackrediterade EMAS-kontrollant är Kiwa Sertifiointi Oy.

Hur säkerställs kontrollantens kompetens?

I EMAS-systemet säkerställs kontrollantens kompetens av ett ackrediterings- eller licensieringsorgan som utsetts enligt EMAS-förordningen. I Finlands sköts denna uppgift av ackrediteringstjänsten FINAS (The Finnish Accreditation Service) vid Säkerhets- och kemikalieverket. Kontrollanternas behörighetsområde fastställs enligt NACE-indelningen i näringsgrenar. FINAS utövar också tillsyn över det arbete som utförs av kontrollanter som ackrediterats i andra EU-länder, om de arbetar i Finland.

Kontrollanternas sektorspecifika kompetens kan kontrolleras på FINAS webbplats.

Registrering av organisationer

Registreringen av organisationer i EMAS sköts av behöriga organ som utsetts enligt EMAS-förordningen. I Finland är detta organ Finlands miljöcentral. Finlands miljöcentral tilldelar organisationen ett EMAS-certifikat och en EMAS-logotyp. Dessutom anmäler Finlands miljöcentral de organisationer som registrerats i Finland till EU:s EMAS-register.

Efterlevnad av miljölagstiftningen och miljötillstånd

En organisation som ansöker om registrering ska visa att de lagstadgade miljökraven uppfylls. För detta ändamål kan organisationerna begära uppgifter till exempel av brottsbekämpande myndigheter.

I samband med registreringen kontrollerar Finlands miljöcentral hos tillsynsmyndigheterna för miljölagstiftningen att verksamheten i anläggningar i Finland följer miljölagstiftningen.

Från ISO 14001 till EMAS

Det är inte många steg från ett miljöledningssystem enligt standarden ISO 14001 till EMAS. De krav som EMAS ställer på ett miljöledningssystem stämmer överens med ISO 14001. En organisation som ansöker om registrering i EMAS behöver inte ha ett ISO 14001-certifierat miljöledningssystem. 

I EMAS publicerar organisationen en miljöredovisning utifrån den information som miljösystemet producerar. EMAS-förordningen ger en färdig ram för hur miljöredovisningen ska sammanställas. Miljöredovisningen är ett tillförlitligt och öppet sätt att informera intressentgrupperna om det arbete som gjorts för miljöns bästa. Organisationen får också tillgång till EMAS-logotypen som den kan använda i sin kommunikation. 

Nedan finns detaljerad information om eventuella ändringsbehov i det befintliga ISO 14001-systemet. 

  1. Checklista

    I EMAS-förordningen behandlas vissa frågor mer ingående än i standarden ISO 14001. Dessa frågor har ofta beaktats i organisationernas miljösystem.

    1. Systemets omfattning
      I EMAS omfattar miljösystemet hela anläggningens eller organisationens verksamhet. Alla miljökonsekvenser ingår i EMAS-systemet.
    2. Efterlevnad av miljölagstiftningen
      Organisationen har förfaranden för att säkerställa att miljölagstiftningen efterlevs i verksamheten. Åtagandet att efterleva miljölagstiftningen anges också i organisationens miljöpolitik.
    3. Definition av miljöaspekter
      Vid definitionen av miljöaspekterna granskas alla miljöaspekter i anslutning till organisationens verksamhet, produkter och tjänster samt beaktas verksamhetens indirekta och direkta miljökonsekvenser. Organisationen ställer upp kriterier för att definiera de viktiga aspekterna. (Bilaga I till EMAS-förordningen).
    4. Arbetstagarnas delaktighet
      Arbetstagarna är aktivt delaktiga i genomförandet av miljöprogrammet och informeras fortlöpande om miljöfrågor.
    5. Leverantörer och underleverantörer
      Betydande miljöaspekter i anslutning till anskaffningen specificeras och beaktas i ledningssystemet. Organisationen har förfaranden med hjälp av vilka den strävar efter att säkerställa att leverantörerna och underleverantörerna följer organisationens miljöpolitik i sin verksamhet enligt ett ömsesidigt avtal.
    6. Frekvensen för intern revision
      Längden på revisionsperioderna för de olika verksamheterna kan variera beroende på hur pass betydande verksamhetens miljöpåverkan är. Revisionsperioden är emellertid högst tre år för små organisationer, med undantag för avvikelser som beviljas på ansökan. Under denna period ska organisationens alla verksamheter revideras. (Bilaga III till EMAS-förordningen).
    7. Förbättring av miljöprestandan
      Organisationen förbinder sig i sin miljöpolitik att kontinuerligt förbättra miljöprestandan. Miljöprestandan förbättras årligen.
  2. Miljöredovisning

    I EMAS publicerar organisationen de centrala miljöuppgifterna i miljöredovisningen. Av miljöredovisningen framgår miljöpolitiken, miljöprogrammet, miljösystemet samt förbättringen av miljöprestandan och i den rapporteras om de centrala indikatorerna som fastställts i förordningen. Organisationen utarbetar en miljöredovisning minst vart tredje år. Små organisationer kan ansöka om förlängning av tidtabellen för godkännande av miljöredovisningen under vissa förutsättningar. Uppgifterna i redovisningen uppdateras under de mellanliggande åren. Miljöredovisningen behandlas i bilaga IV till EMAS-förordningen. 

    En utomstående, ackrediterad eller licensierad kontrollant kontrollerar att miljöledningssystemet fungerar och godkänner miljöredovisningen samt de uppdateringsuppgifter som rapporterats under de mellanliggande åren. Ett sedan tidigare certifierat ISO 14001-system eller ett annat miljösystem (ackrediterad certifierare) som godkänts i enlighet med EMAS-förordningen beaktas vid EMAS-kontrollen. På så sätt undviks överlappande arbete.

  3. Registrering

    Organisationen ansöker om registrering i EMAS antingen hos Finlands miljöcentral eller 

    i samband med företagsregistrering hos ett behörigt organ som definieras i enlighet med EMAS-förordningen. Det behöriga organet anmäler registreringarna till EU-kommissionens EMAS-register. Närmare uppgifter om registreringen och registreringsansökan finns på vår sida som behandlar ämnet.

    EMAS-registrering, -blanketter och -avgifter

Bestämmelser och riktlinjer för EMAS

En organisations miljöledningssystem genomförs i enlighet med EU-förordning (EG) nr 
1221/2009 (EMAS-förordningen).

Konsolideras EMAS-förordningen (EY) N:o 1221/2009 (EUR-Lex)

Instruktioner för implementering av EMAS-systemet (Kommissionens beslut C(2023) 7207)

EMAS User's Guide (på engelska) (European Commission)

I den nationella lagen om frivilligt deltagande i miljölednings- och miljörevisionsordningen (121/2011, EMAS-lagen) definieras de organ som avses i EMAS-förordningen. Lagen föreskriver också om registreringen i Finland av organisationer belägna utanför EU samt om förfaringssättet vid tillsynen av organisationer. EMAS-lagen innehåller inga krav på hur organisationer ska genomföra sitt miljöledningssystem.

EMAS-lagen 121/2011 (Finlex)

Kommissionen har utarbetat sektorspecifika referensdokument för vissa sektorer, i vilka bland annat sektorns bästa praxis och miljöindikatorer har samlats. Referensdokumenten ska beaktas i miljörapporteringen. Mer information om referensdokumenten finns på kommissionens EMAS-sidor.

Sectoral Reference Documents (på engelska, EMAS Helpdesk, European Commission)

Dessutom har Europeiska kommissionen utfärdat anvisningar om företagsregistrering i EU, registrering av organisationer som är belägna i tredjeländer och global registrering. Anvisningarna kompletterar EMAS-förordningen och behandlar registrering av organisationer med flera anläggningar belägna i en eller flera länder eller utanför Europeiska unionen. Där beskrivs tillvägagångssätten för att ansöka om och bevilja registrering.

Komissionens beslut 211/832/EU (EUR-Lex)

Mer information

Finlands miljöcentral, emas@syke.fi

Utgivare

Finlands miljöcentral (Syke)