Vinkraftspark Erik Segersäll, Sverige
Projektstatus
Bakgrund
En havsbaserad vindkraftspark, Erik Segersäll, planeras i Sveriges ekonomiska zon. Projektområdet ligger på drygt 30 kilometers avstånd från Gotska Sandön och närmare 70 kilometers avstånd från Fårö. Stockholms skärgård ligger på över 40 kilometers avstånd.
Vindkraftsparken planeras att bestå av upp till 240 vindkraftverk med en totalhöjd på upp till 370 meter och effekt på 25 MW eller upp till 300 vindkraftverk med en totalhöjd på upp till 350 meter och effekt på 20 MW. Den beräknas kunna producera drygt 20 TWh/år, med en total installerad effekt på 5000-6000 MW. Det planerade parkområdet omfattar en areal om cirka 1100 km2. Djupförhållandena inom parkområdet varierar mellan 100-200 meter. Det projektansvariga bolaget är Deep Wind Offshore.
Slutligt beslut
Finlands miljöcentral har i enlighet med artikel 6 i FN/ECE:s konvention om miljökonsekvensbeskrivningar i ett gränsöverskridande sammanhang (FördrS 67/1997, Esbokonventionen) fått det slutliga beslut och de skäl och överväganden som beslutet grundar sig på från Sveriges miljömyndighet (Naturvårdsverket). Den 4 november 2024 meddelade den svenska regeringen sitt beslut att avslå tillståndsansökan för det havsbaserande vindkraftsprojektet Erik Segersäll. Samtidigt har ansökningar om tillstånd för kablar avslagits.
Ansökningarna enligt lagen (1992:1140) om Sveriges ekonomiska zon och lagen (1966:314) om kontinentalsockeln har avslagits med hänvisning till miljöbalken. Försvarsmakten har ansett att projektområdet är beläget i havsområde som är av betydelse för försvaret. Om det finns konkurrerande intressen anses försvaret vara viktigast.
- Distribution of final decision regarding multiple OWF in Swedish EEZ.pdf (pdf, 191 kB)
- Sveriges Regeringsbeslut (pdf, 2 MB)
Förfarandet vid miljökonsekvensbedömning
Finlands miljöcentral (Syke) har mottagit en underrättelse från Naturvårdsverket om inledande av ett förfarande vid miljökonsekvensbedömning (MKB-förfarandet) i enlighet med FN/ECE:s konvention om miljökonsekvensbeskrivningar i ett gränsöverskridande sammanhang (FördrS 67/1997, Esbokonventionen). Enligt lagen om förfarandet vid miljökonsekvensbedömning (252/2017) är Finlands miljöcentral den behöriga myndigheten för Esbokonventionen i Finland.
MKB-program
Den projektansvarige hade utarbetat ett samrådsunderlag som motsvarar bedömningsprogrammet. Myndigheter, invånare och sammanslutningar i Finland hade möjlighet att framföra sina åsikter 13.6.-22.8.2022 om Finland borde delta i den svenska miljökonsekvensbedömningen på grund av sannolika betydande skadliga miljökonsekvenser i Finland. Det var också möjligt att framföra åsikter om samrådsunderlagets innehåll till de delar som betydande konsekvenserna av vindkraftsparken kunde anses sträcka sig till Finland
Finlands svar och utlåtanden
Miljöministeriet har meddelat Sverige att Finland deltar i projektets MKB-förfarande.
- Answer to the notification in accordance with Article 3 of the Convention on Environmental Impact Assessment in a Transboundary Context (Espoo Convention) for a planned offshore wind farm Erik Segersäll in Sweden's EEZ 7.9.2022 (pdf, 332 kB)
- Utlåtanden - Erik Segersäll (pdf, 3 MB)
Samrådshandlingarna 13.6.-22.8.2022
- Notification pursuant to Article 3 of the Convention on Environmental Impact Assessment in a Transboundary Context (Espoo Convention) regarding a planned offshore wind farm Erik Segersäll in Sweden’s exclusive economic zone 3.6.2022 (pdf, 184 kB)
- Miljöministeriets begäran om utlåtande beträffande Finlands deltagande i Sveriges förfarande för miljökonsekvensbedömning och samrådsunderlagets innehåll, vindkraftsparken Erik Segersäll i Sveriges ekonomiska zon 10.6.2022 (pdf, 413 kB)
- Samrådsunderlag - Erik Segersäll 03.2022.pdf (pdf, 4 MB)
- Projekts lägeskarta 10.6.2022.pdf (pdf, 469 kB)