Nordhavn-Lynetteholm vägförbindelse -projektet, Danmark
Projektstatus
Bakgrund
Vägförbindelsen Nordhavn-Lynetteholm planeras för Köpenhamnsområdet. Projektet kompletterar det pågående projektet Östra ringvägen [SYKE/2024/625], där Finland meddelade sitt deltagande i miljökonsekvensbedömningen under den internationella samrådsfasen av projektet den 3 maj 2024. Projektet Östra ringvägen och projektet Nordhavn-Lynetteholm överlappar varandra både vad gäller syfte och geografi, varför de bedöms parallellt.
Det danska transportministeriet har inlett ett förfarande för miljökonsekvensbedömning av Nordhavn-Lynetteholm-projektet, med det statliga företaget Sund & Bælt som konsult. Projektet är utformat som en vägförbindelse från Nordhavn till den konstgjorda halvön Lynetteholm som en förlängning av Nordhavn-tunneln.
Projektet studeras och planeras som en vägförbindelse mellan en tunnel som gjuts på plats och en nedsänkt tunnellösning. Den nedsänkta tunneln kommer att bestå av fyra enskilda tunnelelement, som kommer att bogseras till projektområdet och placeras i sekvens på havsbotten i en förgrävd tunnelgrav. Elementen kommer att täckas med ett skyddande skikt och havsbotten kommer att återställas över graven.
I det fortsatta arbetet med projektplaneringen och bedömningen av miljökonsekvenserna ska tekniska frågor och miljöfrågor undersökas mer detaljerat. Till exempel måste den slutliga planeringen av tunneln, de tekniska lösningarna för de två anslutningarna, vägkapaciteten och anslutningarna till det omgivande vägnätverket fastställas. Som en del av projektet är det tänkt att bryta råmaterialen för byggandet av tunneln till havs. Dessutom måste det utredas om flyttningen av befintliga anläggningar, såsom kablar och avloppsrör, orsakar nya utsläppspunkter i havet.
Projektet kan sannolikt orsaka betydande skadliga gränsöverskridande miljökonsekvenser. I projektplaneringen har man identifierat preliminära objekt vars undersökning och noggrannare bedömning är nödvändig för eventuella gränsöverskridande konsekvenser i projektets bygg- och användningsskede. Sådana är förändringar i hydrografin och sedimentens spridning, konsekvenser för havsvegetationen och -faunan, vattenkvaliteten, undervattensbuller, utsläpp, sjöfart samt trafikförhållanden på land.
Förfarandet vid miljökonsekvensbedömning
Finlands miljöcentral har mottagit en underrättelse från Danmarks miljöbyrån om inledande av ett förfarande vid miljökonsekvensbedömning (MKB-förfarandet) i enlighet med FN/ECE:s konvention om miljökonsekvensbeskrivningar i ett gränsöverskridande sammanhang (Esbokonventionen). Enligt lagen om förfarandet vid miljökonsekvensbedömning (252/2017) är Finlands miljöcentral den behöriga myndigheten för Esbokonventionen i Finland.
Danmark har lämnat in ett samrådsdokument om projektet. Finska myndigheter, invånare och sammanslutningar hade möjlighet att ge utlåtanden och framföra åsikter mellan 8.9.–8.10.2025. Synpunkter begärdes genom tjänsten utlåtande.fi. Alternativt var det möjlight att skicka synpunkter till Finlands miljöcentral per e-post (kirjaamo@syke.fi) eller per post (Finlands miljöcentral, Ladugårdsbågen 11, 00790 Helsingfors).
Finlands svar och utlåtanden
Finland bestämde att inte delta i MKB-förfarandet.