Kantatie 67 parantaminen välillä Ilmajoki - Seinäjoki
Hankkeen tila
Hankkeen kuvaus
Hankkeen tavoitteena on parantaa liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta vilkkaasti liikennöidyllä kaksikaistaisella tieosuudella korvaamalla tasoliittymiä eritasoliittymillä ja rakentamalla tielle toinen ajorata. Suunnittelualue on välillä Hannuksela Ilmajoki – Itikka Seinäjoki. Tieosuuden pituus on noin 16 km.
Hankkeen vaihtoehdot lyhennettynä (Katso arviointiselostus)
Ympäristövaikutusten arviointimenettelyssä tarkasteltavat linjausvaihtoehdot:
Vaihtoehto 0+: Nykyisen väyläverkon vähäinen kehittäminen (VE0+), jossa kantatielle toteutetaan lähinnä liikenneturvallisuutta parantavia toimenpiteitä. Kantatie säilyy nykyisellään yksiajorataisena kaksikaistaisena tienä ja kantatien nopeusrajoitukset säilyvät ennallaan.
Välin Hannukselantie – Välimäentie kehittämisvaihtoehdot (VESA, VESB ja VESC):
Vaihtoehto Siltala A (VESA): Siltalan eritasoliittymä toteutetaan nykyisen liikennevaloliittymän kohdalle. Rautatien ja Palontien tasoristeys jää ennalleen puolipuomein vartioiduksi tasoristeykseksi, muut tasoristeykset poistetaan.
Vaihtoehto Siltala B (VESB): eritasoliittymä toteutetaan nykyisen liikennevaloliittymän kohdalle. Palontie rakennetaan siten, että se alittaa rautatien, jolloin radan tasaus nousee noin kolme metriä. Rautatie rakennetaan uudelleen noin kilometrin matkalla.
Vaihtoehto Siltala C (VESC): eritasoliittymä toteutetaan Ilmajoen keskustan itäpuolelle ja eritasoliittymästä toteutetaan uusi tieyhteys Palontielle Tuoresluoman läpi. Nykyinen Palontie katkeaa tasoristeyksen kohdalta. Palontien kohdalle rautatien ali toteutetaan kävely- ja pyöräilyväylä.
Välin Välimäentie – Katilantie kehittämisvaihtoehdot (1A, 1B, 2, 3A ja 3B):
Vaihtoehto 1A: kantatien kehittäminen pääsääntöisesti nykyisellä paikallaan nelikaistaiseksi. Ahonkylän eritasoliittymä sijoittuu Ahonkylän länsipuolelle.
Vaihtoehto 1B: kantatien kehittäminen pääsääntöisesti nykyisellä paikallaan nelikaistaiseksi. Ahonkylän eritasoliittymä sijoittuu Ahonkylän itäpuolelle.
Vaihtoehto 2: kantatien kehittäminen nelikaistaiseksi osittain rautatien pohjoispuolelle.
Vaihtoehto 3A: kantatie toteutetaan nykyisen rautatien paikalle nelikaistaisena ja rata rakennetaan nykyisen radan pohjoispuolelle Ahonkylän ja Rintalan kohdalla noin kuuden kilometrin matkalla.
Vaihtoehto 3B: kantatie toteutetaan nykyisen rautatien paikalle nelikaistaisena ja rata siirretään pohjoiseen Ahonkylän kohdalla noin kolmen kilometrin matkalla.
Välin Katilantie-Seinäjoki kehittämisvaihtoehto:
Nykyinen kantatie levennetään nelikaistaiseksi. Levennys tehdään nykyisen kantatien eteläpuolelle.
Arviointiohjelma
- Kantatie 67 parantaminen välillä Ilmajoki-Seinäjoki ympäristövaikutusten arviointiohjelma.pdf
- Hankkeen Digitaalinen YVA (Ramboll)
- Kuulutus Kantatie 67 välillä Ilmajoki-Seinäjoki parantaminen YVA-ohjelmasta.pdf
- Lausuntopyyntö kantatien 67 parantaminen välillä Ilmajoki-Seinäjoki YVA-ohjelmasta 4.11.2020
- Yhteysviranomaisen lausunto YVA-ohjelmasta 21.12.2020
- Liite 1. Annetut lausunnot, mielipiteet ja asiantuntijakommentit. 21.12.2020
Arviointiselostus
- Kantatie 67 parantaminen välillä Ilmajoki-Seinäjoki ympäristövaikutusten arviointiselostus.pdf
- Hankkeen Digitaalinen YVA-selostus (Ramboll)
- Liite 1. Yhteysviranomaisen lausunto YVA-ohjelmasta
Liite 2. Piirustukset
- Y1.1_VE0 _1.pdf
- Y1.2_VE0 _2.pdf
- Y1.3_VE0 _3.pdf
- Y1.4_VE0 _4.pdf
- Y2.1_Ve_Siltala_A.pdf
- Y2.2_Ve_Siltala_B.pdf
- Y2.3_Ve_Siltala_C.pdf
- Y2.4_Ve2_Siltala_A.pdf
- Y2.5_Ve2_Siltala_B.pdf
- Y2.6_Ve2_Siltala_C.pdf
- Y3.1_Välimäentie-Katilantie_VE1A.pdf Y3.2_Välimäentie-Katilantie_VE1B.pdf
- Y3.2_Välimäentie-Katilantie_VE1B.pdf
- Y3.3_Välimäentie-Katilantie_VE2.pdf
- Y3.4_Välimäentie-Katilantie_VE3A.pdf
- Y3.5_Välimäentie-Katilantie_VE3B_web.pdf
- Y4.1_Katilantie-Seinäjoki.pdf
- Y5.1 Pituusleikkaukset_Ve_Siltala_A, B ja C.pdf
- Y5.2 Pituusleikkaukset_Ve_Siltala_A, B ja C Ve2.pdf
- Y5.3 Pituusleikkaukset_Ve1A.pdf
- Y5.4 Pituusleikkaukset_Ve1B.pdf
- Y5.5 Pituusleikkaukset_Ve2.pdf
- Y5.6 Pituusleikkaukset_Ve3A.pdf
- Y5.7 Pituusleikkaukset_Ve3B.pdf
- Y5.8 Pituusleikkaukset_Katilantie-Seinajoki.pdf
- Liite 3. Kaavamuutostarpeiden tarkastelu 17.12.2021.pdf
- Liite 4. Seinäjoki-Ilmajoki kt 67 parannussuunnitelman muinaisjäännösinventointi 2020.pdf
- Liite 5. Rakennusinventointi.pdf
Liite 6. Melumallinnuksen kartat
- 1.1. Meluselvitys_Nykytilanne_2019_päivä.pdf
- 2.1. Meluselvitys_Nykytilanne_2050_päivä.pdf
- 3.1. Meluselvitys_suunnitteluvaihtoehto _VE0 _2050_päivä_2-2022.pdf
- 3.2. Meluselvitys_VE0 _2050_päivä_mtor.pdf
- 4.1. Meluselvitys_suunnitteluvaihtoehto_VE1A_2050_päivä.pdf
- 4.2. Meluselvitys_suunnitteluvaihtoehto_VE1A_2050_päivä_mtor.pdf
- 5.1. Meluselvitys_suunnitteluvaihtoehto_VE1B_2050_päivä.pdf
- 5.2. Meluselvitys_VE1B_2050_päivä_mtor.pdf
- 6.1. Meluselvitys_suunnitteluvaihtoehto_VE2_2050_päivä.pdf
- 6.2. Meluselvitys_suunnitteluvaihtoehto_VE2_2050_päivä_mtor.pdf
- 7.1. Meluselvitys_suunnitteluvaihtoehto_VE3A_2050_päivä.pdf
- 7.2. Meluselvitys_suunnitteluvaihtoehto_VE3A_2050_päivä_mtor.pdf
- 8.1. Meluselvitys_suunnitteluvaihtoehto_VE3B_2050_päivä.pdf
- 8.2. Meluselvitys_suunnitteluvaihtoehto_VE3B_2050_päivä_mtor.pdf
- 9.1. Meluselvitys_suunnitteluvaihtoehto_Siltala_VESA_2050_päivä.pdf
- 9.2. Meluselvitys_suunnitteluvaihtoehto_Siltala_VESA_2050_päivä_mtor.pdf
- 10.1. Meluselvitys_suunnitteluvaihtoehto_Siltala_VESB_2050_päivä.pdf
- 10.2. Meluselvitys_suunnitteluvaihtoehto_Siltala_VESB_2050_päivä_mtor.pdf
- Kuulutus Kantatie 67 parantaminen välillä Ilmajoki-Seinäjoki YVA-selostuksesta.pdf 30.3.2022
- Lausuntopyyntö Kantatie 67 parantaminen välillä Ilmajoki-Seinäjoki YVA-selostuksesta.pdf 30.3.2022
- Kuulutus 1.7.-1.8.2022.pdf 1.7.2022
- Yhteysviranomaisen perusteltu päätelmä arviointiselostuksesta, kantatie 67 parantaminen välillä Ilmajoki-Seinäjoki.pdf 30.6.2022
- Liite 1. Lausunnot, asiantuntijakommentit ja mielipiteet.pdf 30.6.2022
Hankkeen yhteystiedot
Julkaisija