Valtatien 9 parantaminen välillä Kanavuori (Jyväskylä) – Lievestuore (Laukaa)
Hankkeen tila
Hankkeen kuvaus
Valtatie 9 on tärkeä osa valtakunnallista ja kansainvälistä itä-länsisuuntaista poikittaisyhteyttä ja se kuuluu TEN-T kattavaan verkkoon. Liikenne- ja viestintäministeriön asetuksessa maanteiden ja rautateiden pääväyliksi valtatie 9 on määritetty pääväylien palvelutasoluokkaan 1. Valtatie 9 kuuluu myös suurten erikoiskuljetusten verkkoon.
Ympäristövaikutusten arviointimenettely koskee valtatien 9 (Vt 9) Kanavuori (Jyväskylä) − Lievestuore (Laukaa) välin parantamiseen liittyvien vaihtoehtojen ympäristövaikutusten arviointia. Suunnittelualueen pituus on noin 17 kilometriä. Suunnittelualueen molemmissa päissä suunnittelukohde liittyy laadittavana oleviin tiesuunnitelmiin.
Hankkeen merkittävimmät tavoitteet ovat liikenteen turvallisuuden, sujuvuuden ja matka-aikojen ennustettavuuden parantaminen, luonnolle ja kulttuuriympäristöille aiheutuvan haitan minimointi, liikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentäminen, meluhaitan ja estevaikutuksen vähentäminen sekä maankäytön kehittämisen mahdollistaminen.
Hankkeen toteuttamisvaihtoehdot arviointiohjelmavaiheessa
Ympäristövaikutusten arvioinnissa (YVA-menettely) tarkasteltavat vaihtoehdot ovat seuraavat:
VE 1: 2+2 kaistainen eritasoliittymin varustettu moottoritie (välivaiheessa voi olla moottoriliikennetie tai 2+2 kaistainen valtatie), nopeusrajoitus 100 km/h, koko osuudella paikalliselle ja hitaalle liikenteelle sekä jalankululle ja pyöräilylle yhtenäinen maantietasoinen rinnakkaistie, tarvittavat yksityistiejärjestelyt ja meluesteet on toteutettu.
VE 2: keskikaiteellinen ohituskaistatie (1+1 tai 2+1 kaistainen), kaikki liittymät eritasoja, nopeusrajoitus lähes koko osuudella 100 km/h, hidas liikenne valtatiellä, jalankulku ja pyöräily rakennettavalla omalla väylällään Leppäveden kohdalla ja muualla valtatiellä, tarvittavat yksityistiejärjestelyt ja meluesteet on toteutettu.
Vertailuvaihtoehtona toimii vaihtoehto nolla (VE 0) eli hankkeen toteuttamatta jättäminen, jolloin alueen kehittymistä tulevaisuudessa tarkastellaan nykytilanteen lähtökohdista.
Ympäristövaikutusten arviointiohjelma
- Arviointiohjelma liitteineen (pdf)
- Kuulutus (pdf)
- Lausuntopyyntö (pdf)
- Yhteysviranomaisen lausunto (pdf)
Ympäristövaikutusten arviointiselostus
- Ympäristövaikutusten arviointiselostus (pdf, 13 Mt)
- Liite 1. Arviointityöhön osallistuneet henkilöt (pdf, 133 kt)
- Liite 2. Hankkeen toteuttamisvaihtoehdot (pdf, 37 Mt)
- Liite 3. Melukartat.pdf (pdf, 101 Mt)
- Liite 4. Yhteysviranomaisen lausunto (pdf, 3 Mt)
- Liite 5. Yhteysviranomaisen lausunnon huomioon ottaminen (pdf, 104 kt)
- Liite 6. Luontoselvitykset (pdf, 8 Mt)
- Liite 7. Merkittävimmät vaikutukset (pdf, 2 Mt)
-
Liite 8. Vaikutusten yhteenveto
(pdf, 114 kt)
- Kuulutus (pdf, 132 kt)
- Lausuntopyyntö (pdf, 1 Mt)
Arviointiohjelmavaiheen jälkeen tulleet muutokset
Vaihtoehto 1:
- moottoritie muutettu moottoriliikennetieksi.
Vaihtoehto 2:
- poistettu pistemäiset 80 km/h nopeusrajoitukset (koko osuudella 100 km/h)
- lisätty valtatielle yhtenäinen keskikaide
- lisätty maantietasoinen rinnakkaistie (asemakaava-alueella katu)
- valtatien tieluokaksi muutettu moottoriliikennetie
- valtatie parannetaan Metsolahdestä itään nykyisen tien eteläpuolelle (nykyinen valtatie jää rinnakkaistieksi).
Molemmat vaihtoehdot:
- lisätty Leppälahden itäpuolelle alavaihtoehto B.
Hankkeen toteuttamisvaihtoehdot arviointiselostusvaiheessa
Molemmissa vaihtoehdoissa tarkastelualueen päihin suunnitellut nelikaistaiset valtatieosuudet yhdistetään toisiinsa korkeatasoisella keskikaiteellisella moottoriliikennetiellä. Nopeusrajoitus on koko jaksolla 100 km/h. Valtatielle rakennetaan koko osuudelle maantietasoinen rinnakkaistie, mihin ohjataan valtatieltä kiellettävät jalankulku, pyöräily ja hidas liikenne. Valtatiellä ei sallita tasoliittymiä. Alempi tieverkko ja maankäyttö kytketään valtatiehen eritasoliittymien kautta.
Arvioitavat hankevaihtoehdot ovat teknisiltä ominaisuuksiltaan hyvin samankaltaisia ja ainoat erot ovat kaistamäärässä ja siitä johtuen myös tien leveydessä. Ympäristövaikutusten arvioinnissa (YVA-menettely) tarkasteltavat hankkeen toteuttamisvaihtoehdot ovat seuraavat:
Vaihtoehto VE1, 1A ja 1B: Valtatie on 2+2-kaistainen. Palvajärven ja Metsolahden välillä valtatie parannetaan 2,5 kilometrin matkalla enimmillään noin 550 metriä nykyisen valtatien pohjoispuolelle, jossa Pommiovuoren kohdalle syntyvän suurimman leikkauksen pituus on noin kilometrin ja syvyys enimmillään noin 28 metriä. Kaakkovuoren kohdalla leikkauksen pituus on noin puoli kilometriä ja syvyys enimmillään noin 15 metriä. Vaihtoehdolla 1A tarkoitetaan päävaihtoehdon 1 mukaista ratkaisua, jossa Leppäjärven ja Palvajärven välillä on pohjoisemman alavaihtoehdon A mukainen linjaus. Vaihtoehdolla 1B tarkoitetaan päävaihtoehdon 1 mukaista ratkaisua, jossa Leppäjärven ja Palvajärven välillä on eteläisemmän alavaihtoehdon B mukainen linjaus.
Vaihtoehto VE2, 2A ja 2B: Ohituskaistatie, jonka kaistamäärä on ohituskaistojen sijainnista riippuen 1+1, 2+1 tai 2+2. Palvajärven ja Metsolahden välillä valtatie parannetaan nykyisen valtatien tuntumaan oikaisten vaakageometriaa välillä tien pohjois- ja välillä eteläpuolelle. Suurin noin 11 metrin syvyinen leikkaus on Pommiovuoren kohdalla. Vaihtoehdolla 2A tarkoitetaan päävaihtoehdon 2 mukaista ratkaisua, jossa Leppäjärven ja Palvajärven välillä on pohjoisemman alavaihtoehdon A mukainen linjaus. Vaihtoehdolla 2B tarkoitetaan päävaihtoehdon 2 mukaista ratkaisua, jossa Leppäjärven ja Palvajärven välillä on eteläisemmän alavaihtoehdon B mukainen linjaus.
Merkittävin vaihtoehtojen VE1 ja VE2 välinen ero on niiden sijainti Palvajärvi–Metsolahti osuudella, jossa vaihtoehto VE1 sijoittuu uuteen maastokäytävään nykyisen valtatien pohjoispuolelle ja vaihtoehto VE2 nykyisen valtatien läheisyyteen. Muilla osuuksilla Leppälahti–Palvajärvi osuuden alavaihtoehdot mukaan lukien vaihtoehtojen linjaukset ovat samanlaiset
Vertailutilanteena on vaihtoehto VE0 eli hankkeen toteuttamatta jättäminen.
Kuulutus ja asiakirjojen nähtävilläolo
Kuulutus ja arviointiselostus ovat nähtävillä 22.1.2024 – 10.3.2024 Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen (Keski-Suomen ELY-keskus) www.ely-keskus.fi/kuulutukset/keski-suomi ja ympäristö-hallinnon verkkosivulla www.ymparisto.fi/Vt9KanavuoriLievestuoreYVA. Arviointiselostuksesta on painettu kappale tutustumista varten seuraavissa toimipaikoissa aukiolojen mukaan:
Lievestuoreen kirjasto, Laurinkyläntie 5, Lievestuore (Laukaa)
Keski-Suomen ELY-keskus, Cygnaeuksenkatu 1, Jyväskylä
Hankkeeseen voi tutustua myös hankkeen Väyläviraston verkkosivulla https://vayla.fi/vt-9-kanavuori-lievestuore.
Yleisötilaisuus
Hanketta koskeva yleisötilaisuus on pidetty tiistaina 13.2.2024 klo 17.30–19.30 Lievestuoreen koululla, Laurinkyläntie 5, Lievestuore. Tilaisuudessa on esitelty hanketta, ympäristöarvioinnin tuloksia ja johtopäätelmiä.
Tilaisuuden esitykset löytyvät osoitteesta https://vayla.fi/vt-9-kanavuori-lievestuore
Lausunnot ja mielipiteet
Lausunnot ja mielipiteet arviointiselostuksesta tulee jättää kuulemisaikana viimeistään 10.3.2024 ensisijaisesti sähköisesti osoitteeseen kirjaamo.keski-suomi@ely-keskus.fi tai kirjallisesti Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen kirjaamoon osoitteella, Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus, PL 250, 40101 Jyväskylä. Viitteenä pyydetään mainitsemaan KESELY/581/2021.
Yhteysviranomaisen perusteltu päätelmä
Yhteysviranomaisen perusteltu päätelmä hankkeen merkittävistä ympäristövaikutuksista on nähtävillä kahden kuukauden kuluttua lausunnon antamiseen ja mielipiteiden esittämiseen varatun määräajan päättymisestä tällä ympäristöhallinnon verkkosivulla www.ymparisto.fi/Vt9KanavuoriLievestuoreYVA. Lisäksi perusteltu päätelmä annetaan tiedoksi julkisella kuulutuksella verkkosivulla www.ely-keskus.fi/kuulutukset/keski-suomi.