Soklin rautatie, Savukoski, Salla, Pelkosenniemi, Kemijärvi
Hankkeen tila
Arviointiohjelma
- Arviointiohjelma saapunut: 8.12.2008
- Arviointiohjelma nähtävillä: 17.12.2008 alkaen koko arviointimenettelyn ajan: Savukosken kunnanvirastosto, Pelkosenniemen kunnanvirasto, Sallan kunnanvirasto, Kemijärven kaupungintalo, Lapin ympäristökeskus. Arviointiohjelmaan voi tutustua myös Savukosken pääkirjastossa, Korvatunturin sivukirjastossa sekä Pelkosenniemen kunnankirjastossa, Kemijärven kaupunginkirjastossa ja Sallan kunnankirjastossa.
- Kuulutus Soklin rautatien ympäristövaikutusten arviointiohjelmasta.pdf (26 Kb) 11.12.2008
- luontoselvitys.pdf (6239 Kb)
- Lausuntopyyntö Soklin rautatien ympäristövaikutusten arviointiohjelmasta.pdf (19 Kb) 11.12.2008
- Kirje järjestöille.pdf (20 Kb) 11.12.2008
- Lausuntojen määräaika: 21.1.2009
- Arviointiohjelmasta annettujen lausuntojen ja mielipiteiden yhteenveto, liite.pdf (316 Kb)
- Soklin rautatien Natura -arviointi.pdf (5492 Kb
- karttaliitteet.pdf (1954 Kb)
Yara Suomi Oy:n syyskuussa 2009 esittämä Natura-arviointi
- Soklin rautatien Natura-arviointi.pdf (3786 Kb)
- Luonnonsuojelulain 65 §:n mukainen lausunto Soklin rautatien Natura-arvioinnista.pdf (178 Kb) 12.10.2009
Arviointiselostus
- Arviointiselostus saapunut: 11.5.2009
- Arviointiselostus nähtävillä: 14.5.-30.6.2009 Savukosken kunnanvirasto, Pelkosenniemen kunnanvirasto, Sallan kunnanvirasto, Kemijärven kaupungintalo, Lapin ympäristökeskus. Arviointiselostukseen voi tutustua myös Savukosken pääkirjastossa, Korvatunturin sivukirjastossa sekä Pelkosenniemen kunnankirjastossa, Kemijärven kaupunginkirjastossa ja Sallan kunnankirjastossa.
- Yleisötilaisuus: 18.5.2009 Martilla klo 13.00 ja Savukoskella klo 18.00. 19.5.2009 Kemijärvellä klo 15.00 ja Pelkosenniemellä klo 18.00. 20.5.2009 Sallassa klo 16.00.
- Kuulutus Soklin rautatien ympäristövaikutusten arviointiselostuksesta.pdf (110 Kb) 12.5.2009
- luontoselvitys.pdf (6239 Kb)
- Lausuntopyyntö Soklin rautatien ympäristövaikutusten arviointiselostuksesta.pdf (26 Kb) 12.5.2009
- Kirje järjestöille.pdf (27 Kb)
- Mielipiteiden ja lausuntojen määräaika: 30.6.2009
- Lausunto Soklin rautatien ympäristövaikutusten arviointiselostuksesta.pdf (376 Kb) 4.8.2009
- Soklin kaivoshankkeen sosioekonomisten vaikutusten arviointi sivut 1-70.pdf (3254 kb)
- Liitteet 1-3.pdf (2936 kb)
- Liitteet 4-6.pdf (3891 kb)
Hankekuvaus
Yara Suomi Oy on suunnitellut aloittavansa malmintuotannon Savukosken kunnassa Soklin kaivosalueella vuonna 2012 tai 2013. Kaivoksesta tarvitaan kuljetusyhteys rikastetun malmin kuljettamiseksi asiakkaille. Yara Suomi Oy, joka on Yara International ASA:n tytäryhtiö, on hankkeesta vastaava. Yara Suomi Oy myy moniravinnelannoitteita maataloudelle sekä puutarhan- ja metsänhoitoon.
Soklin rautatiestä suunnitellaan yksiraiteinen, sähköistämätön, radio-ohjattu ja kulunvalvonnalla varustettu tavaraliikenteen rata. Junien mitoitusnopeus on 80 km/h. Käytettävien junien mitoittava junapituus on 825 m ja paino 5 600 t. Alustavien laskelmien mukaan kuljetettava rikastemäärä on noin 2 miljoonaa tonnia vuodessa. Tämä tarkoittaisi päivittäin 2–4 junaparin liikennöintiä radalla. Toteutettavasta vaihtoehdosta riippuen rautatietä voitaisiin käyttää myös puutavara- ja henkilökuljetuksiin, jotka vaativat omia erillisiä rakenteita rautatielle. Tämän hankkeen yhteydessä ei ole varauduttu näiden rakenteiden toteuttamiseen. Valittavasta vaihtoehdosta riippuen uuden ratalinjan pituudeksi tulee 100–170 km.
Vaihtoehto 1: Kelloselkä –Sokli, 104 km. Ratalinjaus lähtee Sallan Kelloselästä ja kaartaa kohti Sallan ja Savukosken kunnanrajaa Saijan kylän koillispuolelta. Linjausvaihtoehto kulkee suurelta osalta Savukosken ja Sallan kunnanrajaa myötäillen, eroten kunnanrajasta Lapioseljän kohdalla, mistä se jatkuu kohti pohjoista Ahmatunturin länsipuolelta ja lopulta Tulppiojoen laaksoa pitkin Sokliin.
Vaihtoehto 2: Kemijärvi-Pelkosenniemi-Savukoski-Sokli, 166 km. Rautatie erkanee pohjoiseen nykyiseltä Rovaniemeltä Kemijärvelle johtavalta radalta noin 12 km ennen Kemijärveä. Pelkosenniemen pohjoispuolella ratalinjaus kääntyy kohti koillista ylittäen Kitisen Mullakkoaavan kohdalla. Ratalinjaus kiertää Luiron suot eteläpuolelta. Savukoskelle päin mentäessä ratalinjaus kulkee kantatien 965 pohjoispuolella. Ennen Savukoskea ratalinjaus kaartuu koilliseen Kuollutvaaran koillispuolelta ja ylittää Kemijoen Kivitsokanpalon kohdalla. Kemijoen eteläpuolella ratalinjaus kulkee seututien 9671 eteläpuolella Rovalaan saakka, mistä linjaus kaartuu loivasti itään kohti Piippuseljiä ja Hirvikaltiota. Tämän jälkeen linjaus kulkee kohti Tulppiojokea ja yhtyy vaihtoehdon VE 1:n linjaukseen Pieni Saijanvaaran lounaispuolella hieman ennen Vuonnelo-ojan ylitystä
Vaihtoehto 3: Kelloselkä-Naruskajärvi-Sokli, 103 km. Rautatie erkanee vaihtoehdosta 1 hieman Kelloselän pohjoispuolella ohittaen Kotalan kylän itäpuolitse ja myötäilee Naruskajokea paikallistien 19865 itäpuolella Naruskajärvelle saakka. Naruskajärveltä linjaus kulkee kohti luodetta yhdistyen jälleen vaihtoehto 1:een Ahmatunturin eteläpuolella Lapioseljän tuntumassa.
Vaihtoehto 4: Kelloselkä-Savukoski-Sokli, 135 km. Rautatien alkuosa Sallassa on sama kuin vaihtoehdossa 1 ja loppuosa Savukoskella sama kuin vaihtoehdossa 2. VE 4 erkanee vaihtoehdosta 1 Saijan kylän pohjoispuolella Kaita-aavan kohdalla, mistä se jatkuu kohti luodetta Tenniöjokea myötäillen ohittaen Nousun ja Kuoskun kylät pohjoispuolelta. Savukoskella VE 4 yhtyy vaihtoehtoon 2 Lauttarovien koillispuolella.
Vaihtoehtojen 1, 3 ja 4:n toteutuessa kunnostetaan rautatieosuus välillä Kemijärvi–Kelloselkä, 84 km.
Vaihtoehto 0: Rautatieyhteyden rakentamatta jättäminen.