Siirry sisältöön

Ratahallintokeskus, Rataosan Seinäjoki - Oulu palvelutason parantaminen (tasonnosto)

Seinäjoen ja Oulun välinen rata on osa valtakunnallista päärataa ja yleiseurooppalaista TEN- rautatieverkkoa. Tavaraliikenteen on ennustettu lisääntyvän voimakkaasti ja myös henkilöjunien lukumäärä lisääntyy. Seinäjoki-Kokkola – rataosuus, jossa pohjoiseen ja etelään menevät tavara- ja yöjunat kohtaavat, on ruuhkainen ja häiriöherkkä. Palvelutason parantaminen sisältää nykyisen radan korjauksen (ikääntyneiden ratarakenteiden, kuten rumpujen, raidesepelin, ratapölkkyjen ja kiskojen uusimisen) lisäksi kaikkien tasoristeysten poiston ja uusien kaksoisraiteiden rakentamisen. Lisäksi parantamiseen sisältyy muutoksia kaikilla liikennepaikoilla.
Hankkeen tila
Tila: Päättynyt / perusteltu päätelmä annettu
Alueet: Seinäjoki, Lapua, Kauhava, Uusikaarlepyy, Pedersören kunta, Kruunupyy, Kokkola, Kannus, Sievi, Ylivieska, Oulainen, Liminka, Kempele, Oulu, Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa, Etelä-Pohjanmaa, Pohjois-Pohjanmaa
Aihealue: Liikenne, Rautatiet

Hankkeen kuvaus

Seinäjoen ja Oulun välinen rata on osa valtakunnallista päärataa ja yleiseurooppalaista TEN- rautatieverkkoa. Se on avattu liikenteelle noin sata vuotta sitten. Rataosa on vilkas henkilö- ja tavaraliikenteen yksiraiteinen, sähköistetty, kauko-ohjattu ja junien kulunvalvonnalla varustettu rata, jonka pituus on 335 kilometriä. Rataosa on perusparannettu 1960- ja 70 -luvuilla. Päällysrakenne on huonossa kunnossa, mikä näkyy runsaana kunnossapitotarpeena. Rataosan kapasiteetti on erityisesti yöaikana täysimittaisesti käytössä. Tavaraliikenteen on ennustettu lisääntyvän voimakkaasti ja myös henkilöjunien lukumäärä lisääntyy. Seinäjoki-Kokkola – rataosuus, jossa pohjoiseen ja etelään menevät tavara- ja yöjunat kohtaavat, on ruuhkainen ja häiriöherkkä. Palvelutason parantaminen sisältää nykyisen radan korjauksen (ikääntyneiden ratarakenteiden, kuten rumpujen, raidesepelin, ratapölkkyjen ja kiskojen uusimisen) lisäksi kaikkien tasoristeysten poiston ja uusien kaksoisraiteiden rakentamisen. Lisäksi parantamiseen sisältyy muutoksia kaikilla liikennepaikoilla.

Arvioitavat vaihtoehdot ovat:

  • VE 0+ (hankkeen toteuttamatta jättäminen, nykyisen radan kunnossapito nykyisen kunnon ylläpitämiseksi)
  • VE 1 (tasonnosto Seinäjoki-Oulu, joka sisältää noin 68 kilometriä kaksoisraidetta sekä rataoikaisuja)
  • VE 2 (tasonnosto Seinäjoki-Oulu, joka sisältää kaksoisraiteen koko rataosalle vaiheittain toteutettuna sekä sekä rataoikaisuja)

Arviointiohjelma

Arviointiselostus

Hankkeen yhteystiedot
Hankkeesta vastaava: Ratahallintokeskus, Kaivokatu 6, PL 185, 00101 Helsinki, Harri Yli-Villamo, 09-5840 5040, Susanna Koivujärvi, 09-5840 5015
Konsultti: Sito-yhtiöt,, Tiina Kähö, 040-591 3847
Yhteysviranomainen: Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus, Riitta Kankaanpää-Waltermann
Diaarinumero: LSU-2004-J-142 (53)

Julkaisija