Oikeudenmukaisuus liiketoimintamallien ytimeen
Oikeudenmukaisuuden toteuttaminen liiketoimintamallissa vaatii arvojen monimuotoisuuden tunnustamista ja laajaa sidosryhmäyhteistyötä. Oikeudenmukainen arvonluonti ottaa huomioon eri sidosryhmien erilaiset käsitykset arvosta ja määrittelee luodun arvon sekä yrityksen, että yhteiskunnan kannalta.
Kuva
Reseptin kirjoittaja
Ari Paloviita, Jyväskylän yliopisto
Ainekset
Tutkitut ainekset oikeudenmukaisuuden huomioimiseksi liiketoimintamalleissa kestävyyssiirtymässä.
- Kestävyyskysymykset vaativat liiketoimintamallien perusteellista uudelleenarviointia. Oikeudenmukaisuuden kannalta keskeistä on mitä, miten ja kenelle/mille arvoa luodaan.
- Oikeudenmukaisessa arvonluonnissa huomioidaan taloudellisen arvon lisäksi myös liiketoiminnan ympäristövaikutukset ja sosiaaliset arvotpitkällä aikavälillä.
- Relevantteina sidosryhminä on huomioitava myös usein aliedustetut ryhmät, kuten haavoittuvat ryhmät, vähäosaiset, ekosysteemit ja tulevaisuuden sukupolvet.
- Sidosryhmävuorovaikutuksessa on huomioitava sidosryhmien erilaiset kyvyt edustaa itseään tai antaa palautetta. Vuorovaikutuksen keinot on räätälöitävä eri tilanteisiin ja ryhmille sopiviksi.
- Liiketoimintamallin oikeudenmukaisuutta voidaan arvioida mm. arvon jakautumisen, arvonluontiprosessin, arvojen tunnustamisen ja sidosryhmien kykyjen ja osaamisen kehittämisen kannalta. Oikeudenmukaisuuden kehittäminen liiketoiminnassa on jatkuvaa.
Lisäksi tarvitaan
- Sidosryhmien erilaiset näkemykset arvosta tuovat mukanaan jännitteitä. Tällöin korostuvat yhteistyövalmiudet, luottamus sidosryhmäsuhteissa ja yhteinen näkemys liiketoiminnan tarkoituksesta.
- Oikeudenmukaisuutta edistävien ilmastotoimien on oltava ilmastotavoitteiden osalta kunnianhimoisia. Mahdolliset jännitteet oikeudenmukaisuuden ja ilmastotoimien toteuttamisen välillä on ratkaistava niin, että ilmastotoimet eivät vesity tai viivästy.
Valmistusohje
Näillä ohjeilla nostamme oikeudenmukaisuuden liiketoimintamallien ytimeen.
-
Sidosryhmät kartoitetaan laajasti. Perinteisten sidosryhmien rinnalle nostetaan uusia sidosryhmiä, jotka samalla laajentavat liiketoimintamallin arvoperustaa.
-
Sidosryhmien arvot kartoitetaan ennakkoluulottomasti. Mietitään, miten voidaan kasvattaa taloudellisen arvon lisäksi ympäristö- ja sosiaalista arvoa. Myös arvonluonnin negatiiviset vaikutukset tunnistetaan.
-
Eri sidosryhmille luodaan erityyppistä arvoa. Toisille se voi olla materialista arvoa, toisille taas ei-materialistista arvoa. Arvonluontilogiikka määritellään uudelleen.
-
Luotu arvo jaetaan oikeudenmukaisesti. Epäoikeudenmukaisuuden kokemukset otetaan vakavasti. Myös kustannukset, haitat ja riskit jaetaan oikeudenmukaisesti.
-
Eri sidosryhmien näkemyksiä ja erilaisuutta kunnioitetaan. Sidosryhmien ja arvojen monimuotoisuutta arvostetaan. Arvoverkostoissa pyritään terveellisempiin valtasuhteisiin.
-
Rakennetaan poikkisektoraaliseen yhteistyöhön perustuvia liiketoimintamalleja. Kasvatetaan liiketoimintamallin vaikutusten mittakaavaa yhteistyön avulla.
Tutustu tutkimukseemme
- Paloviita, A., Kortetmäki, T. (2022) Integrating justice and collective value creation: Collaborative business model for just protein transition.
- Michelini L., Minà A and Alaimo Di Loro P. (eds), (2022). Proceedings of the 7th International Conference on New Business Models: Sustainable Business Model Challenges: Economic Recovery and Digital Transformation, LUMSA University.
- Paloviita, A., Kortetmäki, T. (2024) Stakeholders as recipients and co-creators of justice in collaborative business models for just transition: Stakeholders’ justice perceptions on the food system transition. Proceedings of the 9th International Conference on New Business Models: Sustainable Business Models for the Digital, Green and Inclusive Transition, Mondragon Unibertsitatea, Spain.
Lue lisää reseptejämme
Oikopolut
Julkaisija
Suomen ympäristökeskus (Syke)