Rautaruukki Oyj, Raahen tehtaan kaatopaikka, Raahe
Hankkeen tila
- Arviointiohjelma on saapunut ympäristökeskukseen 19.6.2006
- Raahen tehtaan kaatopaikan ympäristövaikutusten arviointiohjelma (3,4 Mt)
- Arviointiohjelma on nähtävillä 22.6 - 15.8.2006 välisenä aikana Raahen kaupungintalolla, Rantakatu 50, RAAHE ja Pohjois-Pohjanmaan ympäristökeskuksessa, Isokatu 9, OULU
- YVA-kuulutus ympäristövaikutusten arviointiohjelmasta 22.6. - 15.8.2006
- Lausuntopyyntö ympäristövaikutusten arviointiohjelmasta 15.8.2006
- Yhteysviranomaisen lausunto Rautaruukki Oyj Raahen tehtaan uuden kaatopaikan perustamisen ympäristövaikutusten arviointiohjelmasta 7.9.2006
- Arviointiselostus on nähtävillä 12.10. - 13.11.2006 välisenä aikana Raahen kaupungintalolla, Rantakatu 50, RAAHE ja Pohjois-Pohjanmaan ympäristökeskuksessa, Isokatu 9. OULU
- YVA-kuulutus ympäristövaikutusten arviointiselostuksesta 12.10. - 13.11.2006
- Lausuntopyyntö ympäristövaikutusten arviointiselostuksesta 10.10.2006
- Raahen tehtaan kaatopaikan ympäristövaikutusten arviointiselostus (9 Mt)
- Raahen tehtaan kaatopaikan ympäristövaikutusten arviointiselostuksen yhteenveto
- Yleisötilaisuus arviointiselostuksesta maanantaina 16.10.2006 klo 18.00 Kauppaporvarin Fregatti-salissa (2 krs), Kirkkokatu 28, Raahe
- Yhteysviranomaisen lausunto Rautaruukki Oyj Raahen tehtaan uuden kaatopaikan perustamisen ympäristövaikutusten arviointiselostuksesta 20.12.2006
Hankkeen kuvaus
Rautaruukin Raahen tehtaalla syntyy teräksen valmistuksen ohessa tavanomaiseksi jätteeksi luokiteltavia lietteitä ja pölyjä noin 84 000 tonnia vuodessa. Ne on läjitetty tähän saakka tehdasalueella sijaitsevalle rajatulle alueelle penkkaan ja lietealtaisiin. Jatkossa lietteet ja pölyt on sijoitettava kaatopaikalle, jonka pohjarakenteet, vesien keräys ja tarkkailu täyttävät nykyiset kaatopaikoilta edellytettävät vaatimukset. "Uuden kaatopaikan YVA-hankkeen" tarkoituksena on vertailla kaatopaikan perustamisen ja sen sijainnin eri toteutusvaihtoehtoja sekä arvioida niiden ympäristövaikutuksia. Tarkasteltavat vaihtoehdot sijaitsevat tehdasalueella. Tarkastelussa huomioidaan nykyisen läjitysalueen sulkeminen ja sen vaadittavien pintarakenteiden hyödyntäminen uuden kaatopaikan pohjarakenteina.
Teknisenä vaihtoehtona tarkastellaan masuunien ja konvertterin kaasunpesulietteiden käsittely eli ns. märkä- ja kuivaläjitys. Tällä hetkellä masuunien kaasunpesulietteen kiintoainepitoisuus on noin 1-2 % ja se pumpataan läjitysalueelle putkiston kautta. Konvertterin kaasunpesulietteen kiintoainepitoisuus on noin 50 % ja se kuljetetaan läjitysalueelle autolla. Vaihtoehtojen vertailun perusteella valitaan sopiva ratkaisu uuden kaatopaikan toteuttamiseksi.
Arvioitavat vaihtoehdot:
- Vaihtoehto 1 (VE1), jossa uusi kaatopaikka rakennetaan osittain nykyisen läjitysalueen päälle ja uudelle alueelle.
- Vaihtoehto 2 (VE2), jossa uusi kaatopaikka rakennetaan kuonakentälle.
Lisäksi tarkastellaan teknisenä ratkaisuna masuunin kaasunpesulietteen sekä konvertterikaasun pesulietteen osalta kuiva- ja märkäläjitykset. Vaihtoehdossa 1 käsitellään sekä kuivaläjitys (TVE 1) ja märkäläjitys (TVE 2). Vaihtoehdossa 2 tarkastellaan vain lietteiden kuivaläjitys.