Siirry sisältöön

Lielahti-Lakiala -kaksoisraide, Tampere ja Ylöjärvi

Hankkeessa Tampereen Lielahden ja Ylöjärven Lakialan väliselle rataosalle suunnitellaan nykyisen raiteen rinnalle uutta raidetta eli kaksoisraidetta. Suunnittelu-osuuden pituus on noin 16,8 km. Ympäristövaikutusten arviointimenettelyssä tarkastellaan kahta vaihtoehtoa, jossa rakennetun kaksoisraiteen tavoitenopeus on joko 200 km/h (VE 1) tai 200-250 km/h . Vaihtoehdossa VE 0+ kaksoisraidetta ei rakenneta ja nykyistä rataa parannetaan.
Hankkeen tila
Tila: Päättynyt / perusteltu päätelmä annettu
Alueet: Pirkanmaa, Tampere, Ylöjärvi
Aihealue: Liikenne, Rautatiet

Hankkeen kuvaus

Pirkanmaan maakunnassa Tampereen Lielahden ja Ylöjärven Lakialan väliselle rataosalle suunnitellaan nykyisen raiteen rinnalle uutta raidetta eli kaksoisraidetta. Käytännössä kaksoisraide tarkoittaa sitä, että ratakäytävä levenee noin 10–15 metriä nykyisestä sille puolelle, jolle uusi raide on suunniteltu. Kaarreoikaisujen kohdalla koko ratalinja siirtyy enintään noin 20–30 metriä nykyiseltä sijaltaan. Suunnitteluosuuden pituus on noin 16,8 km. Suunnitteluun sisältyvät kaksoisraiteeseen liittyvät sillat ja muut taitorakenteet sekä tarvittavien tiejärjestelyjen suunnittelu maanteiden, katujen, yksityisteiden ja jalankulku- ja pyöräteiden osalta. Myös huoltoteille varataan tilaa.

Lielahti-Lakiala yhteysvälin suunnittelu liittyy laajempaan Tampere-Oulu rataosuuden ratasuunnitteluhankkeeseen. Tampere-Seinäjoki rataosa on Suomen toiseksi vilkkain rataosa, jonka matkustajamäärien on ennustettu kasvavan vuoden 2019 tilanteesta 11 % vuoteen 2030 mennessä ja edelleen 26 % vuoteen 2050 mennessä. Rataosan kapasiteetti on nykytilanteessa jo täynnä, eikä mahdollista ennustettua kasvua.

Lielahti-Lakiala rataosuudelle tehdään lakisääteinen ympäristövaikutusten arviointi (YVA) ja ratalain mukainen yleissuunnitelma (YS). Näiden suunnittelu ja toteutus kulkevat rinnakkain ja yleissuunnitelma viimeistellään YVA-menettelyn jälkeen. 

Alustavan raidegeometrian suunnittelun yhteydessä tehdään uuden raiteen puolisuustarkastelu, jossa arvioidaan uuden raiteen sijoittumista suhteessa nykyiseen raiteeseen. Tarkastelussa huomioidaan mm. ratasuunnittelun teknisiä asioita, luontoarvot ja rakennukset. Puolisuus otetaan huomioon YVA-selostuksen vaikutusarvioinneissa.

Hankkeen vaihtoehdot 

YVA-menettelyn yhteydessä arvioitavat hankevaihtoehdot (VE) ovat:

  • VE 0+: Kaksoisraidetta ei rakenneta ja nykyistä rataa parannetaan.
  • VE1: Kaksoisraiteen rakentaminen (16,8 km), tavoitenopeus 200 km/h, uusi raide Mäkkylän peltojen kohdalla nykyisen länsipuolella, ei kaarreoikaisuja.
  • VE2: Kaksoisraiteen rakentaminen (16,8 km), tavoitenopeus 200–250 km/h, uusi raide Mäkkylän peltojen kohdalla nykyisen itäpuolella, yksi kaarreoikaisu Kortesuon ja toinen Lepojärven alueella.

YVA-menettelyn aikataulu: 

  • YVA-ohjelma nähtävillä 21.8.–19.9.2023
  • Yhteysviranomaisen lausunto YVA-ohjelmasta on annettu 19.10.2023
  • YVA-selostus nähtävillä 3.4.–3.6.2024. 
  • Perusteltu päätelmä on annettu 10.7.2024

Arviointiohjelma

Arviointiselostus

Katso myös: Hankkeiden ympäristövaikutusten arviointimenettely YVA 

Tämän sivun lyhytosoite on www/ymparisto.fi/LielahtiLakialankaksoisraideYVA
 

Hankkeen yhteystiedot
Hankkeesta vastaava: Väylävirasto, Eero Virtanen, p. 0295 343 017, etunimi.sukunimi@vayla.fi
Konsultti: Sitowise Oy, Sanna Vaalgamaa, p. 020 747 7432, etunimi.sukunimi@sitowise.com
Yhteysviranomainen: Pirkanmaan ELY-keskus, Katja Sippola, p. 0295 036 248, etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi
Diaarinumero: PIRELY/14295/2021

Julkaisija