Hyppää pääsisältöön

Helsingin Satama Oy:n Länsisataman laajentaminen, Helsinki

Hankkeessa Länsisataman nykyistä laiturirakennetta laajennetaan ja eteläkärkeen rakennetaan uusi kenttäalue. Hankkeeseen sisältyy myös satamatunnelin rakentaminen Länsisatamasta Länsiväylälle. Hankkeen tavoitteena on, että Tallinnan ja Helsingin välinen matkustajaliikenne keskitetään Länsisatamaan.
Hankkeen tila
Tila: Päättynyt / perusteltu päätelmä annettu
Alueet: Helsinki, Espoo
Aihealue: Liikenne, Väylät, satamat, lastaus- tai purkulaiturit, kanavat

Hankkeen kuvaus

Hankkeessa Länsisataman nykyistä laiturirakennetta laajennetaan ja eteläkärkeen rakennetaan uusi kenttäalue. Hankkeeseen sisältyy myös satamatunnelin rakentaminen Länsisatamasta Länsiväylälle. Hankkeen tavoitteena on, että Tallinnan ja Helsingin välinen matkustajaliikenne keskitetään Länsisatamaan.

Hankkeen vaihtoehdot

VE0 (0-vaihtoehto): Hankkeen toteuttamatta jättäminen. Vaihtoehto ei mahdollista liikenteen keskittymistä koskevan periaatepäätöksen toteuttamista. Vaihtoehdossa Länsisataman liikenne pysyy nykyisen kaltaisena eikä Tallinnaan suuntautuvaa alusliikennettä voida keskittää Länsisatamaan. Vaihtoehdossa myös Eteläsataman ja Katajanokan alusliikenteen säilyisivät nykyisellään eikä Eteläsatamaa voitaisi luovuttaa muuhun käyttöön periaatepäätöksen mukaisesti. Liikenne Länsisatamaan kulkisi nykyisiä maanpäällisiä reittejä pitkin. Satamalaitureita peruskorjataan niiden toimintaiän pidentämiseksi.

VEA: Länsisataman kapasiteetin kasvattaminen laiturirakenteiden muutoksien avulla, joihin kuuluvat yhden laiturin peruskorjaus ja kolmen satamalaiturin muutostyöt ja eteläisen kenttäalueen laajennus. Uusien laiturirakenteiden ja kenttäalueiden yhteispinta-ala on noin 3,8 hehtaaria. Sataman laajennus aiheuttaa Länsisatamassa noin 333 000 m3 sedimenttien ruoppaustarpeen. Sataman laajennuksen toimenpiteet ovat kaikissa hankevaihtoehdoissa samat.

Lisääntynyt satamaliikenne ohjataan satamatunneliin. Satamatunnelin toinen suuaukko sijoittuu kaikissa hankevaihtoehdoissa Länsiterminaali T1:n kohdalle satama-alueelle. Satamatunnelin maanpäällinen poistoilmarakenne voi sijoittua satama-alueen ulkopuolelle. Satamatunnelin läntisen suuaukon sijainti vaihtoehdossa VEA poikkeaa vaihtoehdoista VEC ja VED. Satamatunnelin läntinen suuaukko sijoittuu vaihtoehdossa VEA niin sanotun Ilmarisentalon (Porkkalankatu 1) pohjoispuolelle sijoittuen Lapinlahden puiston eteläreunaan. Satamatunnelin maanpäällinen poistoilmarakenne Salmisaaren päässä sijoittuu Lapinlahden puiston reunaan.

Satamatunnelin maanalaisen osuuden linjaus poikkeaa kaikkien hankevaih-toehtojen välillä. Tunnelilinjaus VEA kulkee Hietalahden kautta aina Mecheli-ninkadun itäpuolelle ja ortodoksisen hautausmaan alitse kohti Länsiväylää. Tekninen pysty-yhteys on suunniteltu sijoittuvan Köydenpunojanpuiston kohdalle.

Tunnelin läntisen suuaukon läheisyydessä sijaitseva rantaraitti joudutaan lin-jaamaan uudelleen Lapinlahden puiston alueella. Alustava linjaus on suunniteltu kulkemaan pääasiassa tällä hetkellä maanpinnalla kulkevan kaukolämpöputkiparin linjauksen mukaisesti. Samalla kaukolämpöputket siirretään maan alle.

Hankevaihtoehdon VEA louhintatarve on yhteensä noin 356 000 kiintokuu-tiometriä, joka vastaa noin 712 000 irtokuutiometriä. VEA mukaisen tunneli-linjauksen tunneliputkien kokonaispituudet, avokaukalo-osuudet mukaan luettuna, on noin 2 200 metriä. Pohjoisen ja eteläisen tunnelin pituudet poikkeavat hieman toisistaan. VEA vaihtoehdossa molemmat tunnelisuunnat kulkevat yhteisissä avokaukaloissa ja betonitunneleissa Länsisataman päässä sekä Salmisaaren päässä. Avokaukaloiden ja betonitunneliosuuksien leveys on noin 21 metriä. Kalliotunnelit ovat toisistaan erilliset tunneliputket. Kalliotunneleiden leveys on noin 12 metriä ja korkeus noin 9 metriä.

VEC: Länsisataman kapasiteetin kasvattaminen laiturirakenteiden muutoksien avulla, joihin kuuluvat yhden laiturin peruskorjaus ja kolmen satamalaiturin muutostyöt ja eteläisen kenttäalueen laajennus. Uusien laiturirakenteiden ja kenttäalueiden yhteispinta-ala on noin 3,8 hehtaaria. Sataman laajennus aiheuttaa Länsisatamassa noin 333 000 m3 sedimenttien ruoppaustarpeen. Sataman laajennuksen toimenpiteet ovat kaikissa hankevaihtoehdoissa samat.

Lisääntynyt satamaliikenne ohjataan satamatunneliin. Satamatunnelin toinen suuaukko sijoittuu kaikissa hankevaihtoehdoissa Länsiterminaali T1:n kohdalle satama-alueelle. Satamatunnelin maanpäällinen poistoilmarakenne voi sijoittua satama-alueen ulkopuolelle. Satamatunnelin läntisen suuaukon sijainti on sama vaihtoehdoissa VEC ja VED mutta poikkeaa vaihtoehdosta VEA. Satamatunnelin suuaukkorakenteet sijoittuvat vaihtoehdossa VEC lännessä Morsian -niemen ja Sulhanen -saaren väliselle alueelle Länsiväylällä. Satamatunnelin poistoilmarakenne Salmisaaren päässä sijoittuu Länsiväylän pohjoispuolelle, Lapinlahden puistoalueen lounaisreunaan.

Satamatunnelin maanalaisen osuuden linjaus poikkeaa kaikkien hankevaihto-ehtojen välillä. VEC vaihtoehdossa satamatunnelin linjaus kulkee Hietalahden kautta aina Mechelininkadun itäpuolelle ja ortodoksisen hautausmaan alitse kohti Länsiväylää. VEC mukainen linjaus kulkee VEA vaihtoehtoa lähempänä Mechelininkatua. Tekninen pysty-yhteys on suunniteltu sijoittuvan Köyden-punojanpuiston kohdalle.

Satamatunneli ylittää varmuusvarastona toimivat Helenin öljyluolat. Turvallisuussyistä luolien käyttöä polttoaineen varastoina ei voida jatkaa ja öljyluolat tulee poistaa käytöstä ennen satamatunnelin rakentamista. Vaihtoehdon VEC toteutus edellyttää TUKESin louhintakiellon purkamista Helenin öljyluolien alueella. Kevyelle polttoöljylle tulee rakentaa korvaava varasto ennen nykyisten öljyluolien käytöstä poistoa. Öljyluolien käytöstä poisto edellyttää jatkosuunnittelua ja luvanvaraisten tutkimus- ja kunnostusmenetelmien käyttöä työssä.

Hankevaihtoehdon toteuttaminen edellyttää Helenin lauhdevesikanaalin sy-ventämistä satamatunnelien kohdalla Länsiväylän alla. Lauhdevesikanaalia voidaan myös joutua siirtämään, mutta alustavan suunnittelun mukaisesti siirrolle ei nähdä tarvetta.

Tunnelilinjauksen toteuttaminen edellyttää noin 14 000 m3 suuruista meritäyttöä Länsiväylän pohjoispuolisen virkistysreitin (Hiililaiturinkuja) uudelleen linjaamiseksi.
Hankevaihtoehdon VEC mukaisen satamatunnelin louhintatarve on yhteensä noin 408 000 kiintokuutiometriä, joka vastaa noin 816 000 irtokuutiometriä.

VEC mukaisen tunnelilinjauksen tunneliputkien kokonaispituudet, avokaukalo-osuudet mukaan luettuna on noin 2 450 metriä. Pohjoisen ja eteläisen tunnelin pituudet poikkeavat hieman toisistaan. VEC vaihtoehdossa molemmat tunnelisuunnat kulkevat yhteisessä avokaukalossa ja betonitunnelissa vain Länsisataman päässä. Länsisataman pään avokaukalon ja betonitunnelin leveys on noin 21 metriä. Kalliotunneliosuudet sekä Salmisaaren pään betonitunnelit ja avokaukalot ovat toisistaan erilliset. Kalliotunneleiden leveys on noin 12 metriä ja korkeus noin 9 metriä. Salmisaaren pään avokaukaloiden ja betonitunneleiden leveys on noin 10 metriä. Salmisaaren pään betonitunneleiden korkeus on noin 10 metriä.

VED: Länsisataman kapasiteetin kasvattaminen laiturirakenteiden muutoksien avulla, joihin kuuluvat yhden laiturin peruskorjaus ja kolmen satamalaiturin muutostyöt ja eteläisen kenttäalueen laajennus. Uusien laiturirakenteiden ja kenttäalueiden yhteispinta-ala on noin 3,8 hehtaaria. Sataman laajennus aiheuttaa Länsisatamassa noin 333 000 m3 sedimenttien ruoppaustarpeen. Satamatunnelin maanpäällinen poistoilmarakenne voi sijoittua satama-alueen ulkopuolelle Sataman laajennuksen toimenpiteet ovat kaikissa hankevaihtoehdoissa samat.

Lisääntynyt satamaliikenne ohjataan satamatunneliin. Satamatunnelin toinen suuaukko sijoittuu kaikissa hankevaihtoehdoissa Länsiterminaali T1:n kohdalle satama-alueelle. Satamatunnelin maanpäällinen poistoilmarakenne voi sijoittua satama-alueen ulkopuolelle. Satamatunnelin läntisen suuaukon sijainti on sama vaihtoehdoissa VED ja VEC mutta poikkeaa vaihtoehdosta VEA. Satamatunnelin suuaukkorakenteet sijoittuvat vaihtoehdossa VED lännessä Morsianniemen ja Sulhanen -saaren väliselle alueelle Länsiväylällä. Satamatunnelin Salmisaaren pään poistoilmarakenne sijoittuu Hiililaiturinkujan virkistysreitin ja Länsiväylän kaistojen väliin jäävälle alueelle.

Satamatunnelin maanalaisen osuuden linjaus poikkeaa kaikkien hankevaihto-ehtojen välillä. VED mukainen satamatunnelin linjaus sijoittuu Ruoholahteen Mechelininkadun länsipuolelle. Tekninen pysty-yhteys sijoittuu Santakadun itäpäähän katualueelle.

Satamatunneli ylittää varmuusvarastona toimivat Helenin öljyluolat. Turvalli-suussyistä luolien käyttöä polttoaineen varastoina ei voida jatkaa ja öljyluolat tulee poistaa käytöstä ennen satamatunnelin rakentamista. Vaihtoehdon VED toteutus edellyttää TUKESin louhintakiellon purkamista Helenin öljyluolien alueella. Kevyelle polttoöljylle tulee rakentaa korvaava varasto ennen nykyisten öljyluolien käytöstä poistoa. Öljyluolien käytöstä poisto edellyttää jatkosuunnittelua ja luvanvaraisten tutkimus- ja kunnostusmenetelmien käyttöä työssä.

Hankevaihtoehdon toteuttaminen edellyttää Helenin lauhdevesikanaalin sy-ventämistä satamatunnelien kohdalla Länsiväylän alla. Lauhdevesikanaalia voidaan myös joutua siirtämään, mutta alustavan suunnittelun mukaisesti siirrolle ei nähdä tarvetta.

Tunnelilinjauksen toteuttaminen edellyttää noin 14 000 m3 suuruista meritäyttöä Länsiväylän pohjoispuolisen virkistysreitin (Hiililaiturinkuja) uudelleen linjaamiseksi.

Hankevaihtoehdon VED mukaisen satamatunnelin louhintatarve on yhteensä noin 351 000 kiintokuutiometriä, joka vastaa noin 702 000 irtokuutiometriä. VED mukaisen tunnelilinjauksen tunneliputkien kokonaispituudet, avokaukalo-osuudet mukaan luettuna on noin 2 106 metriä. Pohjoisen ja eteläisen tunnelin pituudet poikkeavat hieman toisistaan. VED vaihtoehdossa molemmat tunnelisuunnat kulkevat yhteisessä avokaukalossa ja betonitunnelissa vain Länsisataman päässä. Länsisataman pään avokaukalon ja betonitunnelin leveys on noin 21 metriä. Kalliotunneliosuudet ja Salmisaaren pään betonitunnelit sekä avokaukalot ovat toisistaan erilliset. Kalliotunneleiden leveys on noin 12 metriä ja korkeus noin 9 metriä. Salmisaaren pään avokaukaloiden ja betonitunneleiden leveys on noin 10 metriä. Salmisaaren pään betonitunneleiden korkeus on noin 10 metriä.

YVA-menettelyn aikataulu (täydentyy menettelyn edetessä):

  • YVA-ohjelma nähtävillä 17.10.–15.11.2022
  • Yhteysviranomaisen lausunto YVA-ohjelmasta on annettu 15.12.2022
  • YVA-selostus nähtävillä 13.11.2023-11.1.2024 
  • Yhteysviranomaisen perusteltu päätelmä YVA-selostuksesta 11.3.2024

Arviointiohjelma

Arviointiselostus

Yleisötilaisuus

Arviointiselostusta ja hanketta käsittelevä avoin yleisötilaisuus järjestettiin Hyvän toivon kappelissa keskiviikkona 29.11.2023 klo 17–19, Länsisatamankatu 26–28, 00180 Helsinki.

 

Hankkeen yhteystiedot (laatikossa, joka avautuu +merkistä)

Katso myös: 

Hankkeen yhteystiedot
Hankkeesta vastaava: Helsingin Satama Oy, Pekka Hellström, tekninen johtaja, pekka.hellstrom(at)portofhelsinki.fi, p. +358 40 334 5804
Konsultti: AFRY Finland Oy, Liisa Suhonen (16.6.2023 saakka), YVA-projektipäällikkö liisa.suhonen(at)afry.com puh. +358 40 5373030

AFRY Finland Oy, Joni Nyyssönen, YVA-projektipäällikkö,17.6.2023 alkaen, joni.nyyssonen(at)afry.com, puh. +358 5057 68426
Yhteysviranomainen: Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus, Liisa Nyrölä, ylitarkastaja, liisa.nyrola(at)ely-keskus.fi, puh. +358 29 5021064
Diaarinumero: UUDELY/13199/2022

Julkaisija