Usein kysytyt kysymykset

Ylva logo

Toiminnanharjoittajat ja konsultit

Kirjautuminen

Miten YLVAan kirjaudutaan?

Toiminnanharjoittajat ja konsultit: Palvelu edellyttää vahvaa tunnistautumista mobiilivarmenteella, pankkitunnuksilla tai varmennekortilla. Valtiovarainministeriön verkkosivuilta löytyy lisätietoa kansallisesta palveluarkkitehtuurista ja kansallisesta vahvasta sähköisestä tunnistusmallista. Vahvan sähköisen tunnistamisen avulla voit turvallisesti vahvistaa henkilöllisyytensä sähköisissä palveluissa.

Miksi toiminnanharjoittajan edustajan pitää kirjautua henkilökohtaisilla tunnuksilla?

Palvelu edellyttää vahvaa henkilökohtaista tunnistautumista (mobiilivarmenne, pankkitunnukset tai varmennekortti). Liikenne- ja viestintävirasto hyväksyy vahvat tunnistautumismenetelmät, joten YLVA-projekti ei voi vaikuttaa tunnistautumismenetelmiin. Vahva tunnistautuminen tarkoittaa aina henkilökohtaista tunnistautumista, joten ei ole mahdollista tunnistautua yrityksen tunnuksilla.

Tämän taustalla on laki hallinnon yhteisistä sähköisen asioinnin tukipalveluista (571/2016) ja olemme velvoitettuja  käyttämään hallinnon yhteisiä sähköisiä tukipalveluita:

Mitä muita vaihtoehtoja minulla on kirjautua kun en halua käyttää henkilökohtaisia pankkitunnuksiani?

Vahva tunnistautuminen tarkoittaa aina henkilökohtaista tunnistautumista, joten esim. yrityksen pankkitunnuksia ei voi käyttää. Mikäli et halua käyttää henkilökohtaisia pankkitunnuksia, eikä sinulla ole käytössä varmennekorttia, voit tunnistautua mobiilivarmenteella. Mobiilivarmenne sijaitsee kännykkäsi SIM-kortissa ja voit ottaa sen käyttöön myös henkilökohtaiselle työnumerollesi. Mobiilivarmenne voidaan aktivoida operaattorisi myymälässä ilman pankkitunnuksia, kunhan mukanasi on virallinen henkilökortti.

Onko muita tunnistautumistapoja tulossa?

Vahvasta sähköisestä tunnistamisesta säädetään laissa. Liikenne- ja viestintävirasto hyväksyy vahvat tunnistautumismenetelmät. Mahdollisista uusista tunnistatumistavoista voi kysellä Liikenne- ja viestintävirastosta.

Miksi YLVAan ei voi kirjautua Katso-tunnisteilla?

Katso-palvelu poistuu käytöstä vuoden 2019 loppuun mennessä, joten tunnistumismenetelmää ei oteta käyttöön uusissa tietojärjestelmissä. Tämän takia YLVAan ei voi kirjautua Katso-tunnisteilla. Katso-tunnisteiden sijasta YLVAssa käytetään vahvaa sähköistä tunnistamista (mobiilivarmenne, pankkitunnukset tai varmennekortti).

Valtuudet

Miten saan valtuudet toimia yrityksen nimissä?

Suomi.fi-valtuudet ovat osa Väestörekisterikeskuksen suomi.fi-kokonaisuutta. Henkilö voi pyytää valtuutta yritykseltä suomi.fi:n valtuutuspalvelussa. Kaikki kohteelle valtuutetut henkilöt pääsevät näkemään valtuutuksen jälkeen kohteen aloitetut asioinnit. Kansalaisneuvonta auttaa yleisissä suomi.fi:n liittyvissä asioissa. Valtuutuspyyntöohje löytyy Toiminnanharjoittajien sähköinen raportointi -sivulta.

Miten luon uuden valtuuden yrityksen nimissä?

Väestörekisterikeskus vastaa suomi.fi:n Valtuudet-palvelusta. ”Tunnistaudu Suomi.fihin henkilökohtaisella tunnistusvälineellä ja valitse Valtuudet. Vaihda käyttäjäroolisi yritykseen oikeassa yläreunassa olevan Vaihda käyttäjärooli -valikon kautta. Samasta valikosta voit poistua yritysroolista, jolloin palaat henkilökohtaiseen näkymääsi. Luo uusi valtuus yrityksen nimissä painamalla Lisää uusi valtuus -painiketta ja valitsemalla tämän jälkeen Anna valtuus. Valtuuden antamisessa on neljä vaihetta.” Kohdassa ”Sisältö – Valitse valtuuden asia listasta” -> Ympäristöasiat -> Ympäristönsuojelulain ja jätelain mukaisten asioiden raportointi”. Ohje:

Väistyvää Ylvassa alusta asti ollutta ”Minulla on lupa asioida yrityksen tai yhteisön nimissä”-toimintoa voi vielä toistaiseksi käyttää.

Miten saan tiedon uudesta valtuuspyynnöstä?

Jos valtuuspyynnön vastaanottaja on henkilö ja hän on ottanut Suomi.fi-viestit käyttöön, saa hän tiedon uudesta valtuuspyynnöstä Suomi.fi-viesteihin. Jos valtuuspyynnön vastaanottaja on yritys, tulee valtuutta pyytävän itse informoida valtuuspyynnöistä parhaaksi katsomallaan tavalla esim. ilmoittamalla asiasta sähköpostiviestillä.

Mitä tapahtuu jos valtuuksia saanut henkilö lähtee yrityksestä?

Jos työntekijä lähtee yrityksestä, tulee työnantajan mitätöidä nämä annetut valtuudet.

Lisätietoa valtuuksista:

Muita kysymyksiä

Raportointi jäi kesken enkä löydä raportteja mistään. Voitteko palauttaa raportit?

Tarkista löytyvätkö ne yläpalkista kohdasta "Työpöytä".

Miksi en pääse raportoimaan tietoja Ylvaan?

Jos sinulla on asiointi kesken, mene yläpalkin kohtaan "Työpöytä" ja voit jatkaa raportointia sitä kautta.

Jos olet jo täyttänyt kaiken valmiiksi ja valinnut "Valmis lähetettäväksi" mene välilehdelle "Lähettäminen", josta voit lähettää raportin.

Jos olet raportoimassa uusia tietoja (uutta jaksoa) valitse "Uusi asiointi" ja pääset raportoimaan uutta ajanjaksoa. Vanhoja raportteja ei voi avata uusien raportointijaksojen tietojen kirjaamista varten.

Olen lähettänyt lomakkeita sähköiseltä palvelualustalta valvojalle. Miksi ne eivät ole valvojalla näkyvissä?

Olethan muistanut lähettää lomakkeen? ”Valmis lähetettäväksi” –valinta ei lähetä lomaketta! Valmis lähetettäväksi -valinta validoi tiedot: korjattavat tiedot korostuvat punaisilla reunuksilla. Pääset lähettämään lomakkeet Lähettäminen -välilehdeltä Lähetä-painikkeesta.

Löydän edellisen raportin, mutta en saa muokattua siitä uutta raporttia

Aloita uusi raportointi yläpalkista valitsemalla ”Työpöytä” ja tämän jälkeen ”Uusi asiointi”.

Voiko useampi henkilö raportoida saman yrityksen tietoja?

Useampi henkilö voi raportoida saman yrityksen tietoja.  

Kirjautuessani järjestelmään saan automaattisesti Y-tunnuksen, mutta kyseessä ei ole yritys jonka nimissä haluan raportoida tietoja. Miten vaihdan Y-tunnuksen?

Väestörekisterikeskus tai YTJ on liittänyt kyseisen yrityksen henkilötunnuksellesi jos Y-tunnuksen kohdalla ilmestyy automaattisesti jonkun yrityksen Y-tunnus. Mikäli haluat raportoida toisen yrityksen kuin ruudussa olevan yrityksen tietoja, pitää sinun ensiksi aktivoida Y-tunnus-ruutu klikkaamalla valkoista palloa Y-tunnus sanan edessä. Pallon muututtua siniseksi ruutu aktivoituu ja voit kirjoittaa haluamasi Y-tunnuksen ruutuun.

Miten kuuluu toimia salassa pidettävän tiedon kanssa?

YLVA:n suojaustaso ja muut ominaisuudet eivät mahdollista salassa pidettävän tiedon hallintaa. ELY-keskukset hallitsevat salassa pidettävät tiedot asianhallintajärjestelmä USPA:ssa. Ole yhteydessä ELY-keskuksen vastuuvalvojaan mikäli sinulla on kysyttävää salassa pidettävästä tiedosta. Toiminnan päästö- ja tarkkailutiedot sekä ympäristön laatutiedot eivät ole salassa pidettäviä

Miksi saan useita vastaanottokuittauksia raportoituani tietoja YLVAan?

Jokaisesta lomakkeesta tulee kaksi kuittausta. Ensimmäinen kuittaus tulee kun lomake lähtee sähköiseltä palvelualustalta. Toinen kuittaus tulee kun lomake saapuu YLVA-tietojärjestelmään. Sähköinen palvelualusta palvelee YLVAn lisäksi muita tietojärjestelmiä, joten mahdollisissa muutoksissa on otettava huomioon myös muiden tietojärjestelmien tarpeet. Parhaillaan selvitetään onko mahdollista saada jatkossa koontikuittaus.

Miten saan tilattua aineistoa Ylva-tietojärjestelmästä?

Aineistopyynnöt lähetetään Suomen ympäristökeskukseen: kirjaamo.syke(a)ymparisto.fi  (vaihda (a) -> @)

Etkö löytänyt vastausta kysymykseesi? Ota yhteyttä: ylva(a)ely-keskus.fi (vaihda (a) -> @)

Kuvaile ongelmaasi Ylvassa mahdollisimman tarkasti ja ota siitä kuvakaappaus. Näin pääsemme mahdollisimman nopeasti ratkomaan ongelmatilannetta.
 

Kuntakäyttäjät valvojina

Kirjautuminen

Kuntakäyttäjät: Kuntakäyttäjät (valvojat) tarvitsevat U-tunnuksen johon liitetään YLVAn käyttöoikeus.

Hakulomake ja lisätietoa:

Miksi en pääse kirjautumaan Ylvaan? (kuntakäyttäjät valvojina)

Tarkista aluksi nämä:

Kirjaudu osoitteessa: https://ylva.ahtp.fi

Kirjaudu U-tunnuksellasi Ylvaan seuraavasti: U000000@alh.fi (iso U-kirjain ja kuusi numeroa – ei o-kirjainta). Valtori on lähettänyt sinulle erillisessä sähköpostissa salasanan U-tunnuksellesi, jolla kirjaudutaan myös Ylvaan.

Jos et pääse kirjautumaan Internet Explorerilla kokeile Mozilla Firefox- tai Google Chrome –selaimella.

Vaikka sinulla olisi entuudestaan U-tunnus esim. Notto-järjestelmää varten, et pääse kirjautumaan Ylvaan ilman että haet Ylvan käyttöoikeutta. Saatuasi käyttöoikeuden voit kirjautua vanhalla tunnuksellasi ja salasanallasi Ylvaan.

Miksi en ole saanut käyttäjätunnusta (U-tunnusta) vaikka olen sellaista hakenut?

Vuoden 2019 alusta kaikille jotka ovat hakeneet U-tunnusta tulee sähköpostitse tieto joko uudesta U-tunnuksesta tai vanhalle U-tunnukseen lisätystä Ylva-käyttäjäoikeudesta. Valtori vastaa U-tunnuksista ja omaa U-tunnusta ja uutta salasanaa U-tunnukselle voi pyytää osoitteesta kehaelyte.asiakastuki(a)valtori.fi. (vaihda (a) -> @)

Olen unohtanut salasanan U-tunnukselleni, miten saan uuden salasanan?

Lähetä organisaatiosähköpostistasi (esim. matti.meikalainen(a)kunta.fi) Valtorille pyynnön uudesta salasanasta osoitteeseen kehaelyte.asiakastuki(at)valtori.fi (vaihda (a) -> @).

Pitääkö jokaisen kunnan viranhaltijan hakea omat käyttäjätunnukset vai onko mahdollista että saman työnantajan kaikilla työntekijöillä on yhteinen tunnus?

Jokaisen kuuluu hankkia omat henkilökohtaiset käyttäjätunnukset. Tällöin voi kohdentaa laitoksia valvojakohtaisesti (esim. polttolaitokset valvoja A:lle ja jätteenkäsittelijät valvoja B:lle).

Voiko YLVAssa käyttää Notto-järjestelmän tunnusta?

Kyllä voi. Jos U-tunnus on jo myönnetty muuta käyttöä varten, voi samalle tunnukselle hakea YLVAn käyttöoikeutta. Mikäli sinulla on U-tunnus entuudestaan ja olet hakenut YLVAn käyttöoikeutta, voit käyttää samaa U-tunnusta ja salasanaa YLVAssa. Käyttöoikeuksien saaminen voi kestää muutaman viikon. Hakulomake ja -ohje löytyvät näiltä sivuilta:

Muita kysymyksiä

Olen vaihtanut kunnasta toiseen, tilaanko uuden U-tunnuksen?

Ei tarvitse tilata. Voit käyttää vanhaa U-tunnustasi ja salasanaasi, sillä U-tunnus on henkilö-, ei kuntakohtainen. Ilmoitathan kuitenkin osoitteeseen ylva(a)ely-keskus.fi (vaihda (a) -> @) uuden sähköpostiosoitteesi ja kunnan/t jotka poistetaan ja kunta/kunnat jotka tulevat tilalle.

Sähköpostini/nimeni/jokin muu on muuttunut tai Ylvassa on vanhaa/väärää tietoa, mitä minun pitää tehdä?

Ilmoita muutokset osoitteeseen ylva(a)ely-keskus.fi (vaihda (a) -> @)

Organisaatiomme toimii useassa kunnassa. Onko mahdollista, että saisimme käyttöömme kaikkien kuntien valvontatiedot yhdellä käyttäjätunnuksella?

Jokainen valvoja voi hallinnoida yhdellä omalla henkilökohtaisella tunnuksellaan kaikkien kuntien kohteita.

Miten kuuluu toimia salassa pidettävien tietojen kanssa?

YLVAan ei ole tulossa samanlaista asiakirjojen käsittelymahdollisuuksia kuin USPAssa on. Esimerkiksi muut valvojat pääsevät näkemään YLVAan raportoidut kemikaalit. Salassa pidettävät tiedot viedään USPAan. USPAssa on mahdollista määrittää ne henkilöt, jotka pääsevät katsomaan salassa pidettäviä tietoja ja sinne on mahdollista viedä mm. merkinnät salassapidon perusteista ja salassapitoaika.

Miten Oskari-karttapalvelu toimii?

Oskari-karttapalvelu on Maanmittauslaitoksen palvelu. Lisätietoa palvelusta:

Etkö löytänyt vastausta kysymykseesi? Ota yhteyttä: ylva(a)ely-keskus.fi (vaihda (a) -> @)

Kuvaile ongelmaasi Ylvassa mahdollisimman tarkasti ja ota siitä kuvakaappaus. Näin pääsemme mahdollisimman nopeasti ratkomaan ongelmatilannetta.

Julkaistu 17.1.2018 klo 9.56, päivitetty 13.12.2019 klo 12.56