Ympäristöherkkyys. Matkalla luontoäidin aarreaitassa

Eko-Elmeri Luontoäidin aarreaittaHuhtikuussa ilmojen lämmetessä lumet sulavat ja luonto herää eloon. Kinosten alta paljastuu kauniin luonnon lisäksi myös likaa ja roskaa. Keväinen kaupunkiympäristö voi olla yhtä aikaa sekä kaunis että ruma. Kevät onkin otollista aikaa talviunta uinuvan ympäristötietoisuuden herättelemiselle. Ympäristön kriittinen tarkkailu kehittää lasten ympäristöherkkyyttä sekä auttaa heitä hahmottamaan kokonaisvaltaisesti elinympäristöään. Ympäristöherkkyys ei ole sitä, että näkee ainoastaan rumia ja ikäviä asioita, vaan kokonaisvaltaista ja myönteistä lähipiirin havainnointia. Kun oppii näkemään ympäristönsä, oppii myös arvostamaan sitä ja pitämään siitä huolta.

Tehtävä 1. Luontotaulu

Oppilaat valitsevat koulun pihalta tai lähiympäristöstä erityisen kauniin tai ruman kohdan. Kohta voidaan rajata oksista tehdyillä kehyksillä tai se voidaan piirtää tai maalata. Kohde esitellään muille ja kerrotaan miksi juuri tämä kohde on valittu.

Tehtävä 2. Kävelyretki

Oppilaat tekevät kävelyretken lähiympäristöönsä. Pienemmät oppilaat voivat kävellä opettajan kanssa yhtenä isona ryhmänä, isommat oppilaat pienemmissä ryhmissä tai pareittain. Harjoituksen voi yhdistää myös esimerkiksi liikuntatunnilla kaupunkisuunnistukseen. Oppilaat kirjaavat ylös minkälaisia luontoon kuulumattomia tai rumia asioita he kävelyllään näkevät esimerkiksi minkälaisia roskia löytyy, näkyykö rikkinäisiä pulloja, onko keräämättömiä koirankakkoja tai tupakan tumppeja jne. Kävelyn jälkeen palataan luokkaan keskustelemaan löydöksistä ja siitä mikä niistä tekee rumia tai luontoon kuulumattomia. Seuraavaksi voidaan miettiä voisiko tilannetta muuttaa ja jos voisi niin millä keinoin. Lisäksi voidaan vielä pohtia miten eri tekijät vaikuttavat tilanteeseen: Näkyykö talvella vähemmän roskia kuin kesällä? Onko maalla siistimpää kuin kaupungissa? Vaikuttavatko tapahtumat kuten esimerkiksi tuleva vappu ympäristön roskaisuuteen? Ja miksi?   

Taustaa ja lisätehtäviä

Lisää tehtäviä sekä aiheeseen liittyviä tarinoita ja lisätietoa löydät Eko-Elmeri-oppimateriaalista sivuilta 10–22. Ympäristön tarkkailuun liittyviä keskusteluja voi myös vauhdittaa Eko-Elmerin kalvosarjan kalvoilla 2 ja 3.

Eko-Elmeri löytää roska-Repen jälkiä lähiympäristöstään (sivut 7–46)

Kalvo 2 (1,8 Mt)

Kalvo 3 (2,7 Mt)
Julkaistu 13.1.2013 klo 13.43, päivitetty 14.1.2014 klo 14.52