Hyvät, pahat pakkaukset

Eko-Elmeri PakkauksetMistä kaikki jäte tulee? Kukaan ei osta kaupasta pelkkiä roskia tai kanna kotiinsa kasseittain jätettä. Miksi sitten roska-astiat ovat aina täynnä? Vastaus löytyy pakkauksista ja kertakäyttöhyödykkeistä. Miltei kaikki ostoksemme on pakattu erilaisiin pakkauksiin. Pakkauksia tarvitaan monesta eri syystä. Ne muun muassa suojaavat tuotetta, helpottavat kuljetusta ja varastointia sekä hidastavat tuotteen pilaantumista. Pakkaukset myös houkuttelevat ihmisiä ostamaan.

Pakkauksista saattaa olla myös vaivaa, sillä ne painavat paljon, vievät tilaa ja ovat joskus hankalia käyttää. Ympäristönkään kannalta ei ole aivan sama mihin ja miten tuote on pakattu. Pakkausten valmistamiseen kuluu runsaasti luonnonvaroja sekä energiaa ja niistä syntyy paljon jätettä.

Viisailla kulutusvalinnoilla voimme kuitenkin merkittävästi vähentää turhan jätteen määrää sekä säästää ympäristöä. Eko-Elmerin kuukausitehtävät liittyvätkin helmikuussa jätteen määrän vähentämiseen kulutustottumuksia muuttamalla.

Tehtävä 1. Leikki: Kulutus-Kim

Leikin tavoitteena on löytää kestäviä vaihtoehtoja kertakäyttöisten tilalle ja ymmärtää omien kulutusvalintojen merkitys ympäristön kannalta.

Tarvikkeet : Kangasliina, kaksi kankaista pussia/kassia esineille, erilaisia kertakäyttöisiä esineitä ja niiden vastikkeet. Esimerkkejä lapsille sopivista esineistä:

Kertakäyttöiset / turhat

  • Jogurttipurkki, kertakäyttömuki, pillimehutetra, muovipussi, halpalelu (esim. Kinder-munasta), paperinen käsipyyhe, kertakäyttölusikka, paperilautanen, paperinen lautasliina, jne.

Kestävät / kierrätettävät

  • jogurttitölkki, kestomuki, retkipullo, kangaskassi, lego tai puinen rakennuspalikka, kangaspyyhe, teräslusikka, posliinilautanen, kangasservietti, jne.

Leikin kulku : Muodostetaan piiri lattialle liinan ympärille. Asetetaan kaikki kertakäyttöesineet liinan päälle. Lapset katselevat esineitä niin kauan, että he muistavat, mitä esineitä liinan päällä on. Pyydä lapsia sulkemaan silmänsä ja poista yksi esine liinalta. Mikä esine puuttuu? Millä kestävämmällä sen voisi korvata? Kun lapset arvaavat, ota kestävä esine pussista liinalle kertakäyttöisen tilalle. Miksi tämä esine on parempi?

Tehtävä 2. Pakkauksen koko, sisältö ja jätemäärän tutkimus

Oppilaat tuovat kotoaan erilaisia elintarvikepakkauksia. kuten jauhopusseja, muropaketteja, tyhjiä maito- ja jogurttitölkkejä yms. Oppilaiden tehtävänä on vertailla pakkauksen koon ja sisällön suhdetta. Oppilaat voivat työskennellä pareittain tai pienissä ryhmissä. Kukin pari/ryhmä tutkii mielellään kaksi erilaista pakkausta (kuiva ja nestemäinen aine). Tutkimustulokset merkitään ylös. Lopuksi kukin pari/ryhmä esittää yhteenvedon tutkimuksestaan. Tuloksia voidaan myös vertailla ja miettiä mistä erot mahtavat johtua?

Apuvälineet : Vettä, keittiövaaka, lusikoita ja desimittoja

Tutki ainakin seuraavat asiat kaikista pakkauksista:

  1. Lue pakkauksen kyljestä, paljonko tuote painaa kokonaisuudessaan.
  2. Paljonko pakkauksen sisältö painaa? Käykö se ilmi tuotteesta?
  3. Laske, paljonko pelkkä pakkaus painaa.
  4. Vertaa pakkausta ja sen sisältöä. Onko pakkauksessa tyhjää tilaa?
  5. Täytä nestemäisen ruoka-aineen pakkaus vedellä. Mittaa vesi desimitalla tai vaa´alla. Onko pakkaukseen mahtuvan veden määrä sama kuin pakkauksen päällä ilmoitettu sisältö?
  6. Tyhjästä pakkauksesta tulee jätettä. Miten hävität tutkimasi pakkaukset?
  7. Minkälainen pakkaus on mielestäsi ympäristöystävällinen? Entäpä käytännöllinen?
  8. Keksi tyhjälle pakkaukselle uusiokäyttö. Suunnitelkaa ja toteuttakaa siitä esim. joku askartelu.
  9. Keksi keinoja, miten vähennät pakkausjätteen määrää kodissasi.

Taustaa ja lisätehtäviä

Lisää miettimisenaiheita, tehtäviä sekä aiheeseen liittyviä tarinoita löydät Eko-Elmeri-oppimateriaalista sivuilta 53–56 ja 66–69. Aiheeseen liittyy myös Eko-Elmerin kalvosarjan kalvo 12.

Eko-Elmeri oppii viisasta kuluttamista (sivut 47–76)

Kalvo 12

Julkaistu 13.1.2014 klo 13.52, päivitetty 14.1.2014 klo 14.52