Hyppää pääsisältöön

Lahdenperä-Jämsä ratayhteys

Keski-Suomen maakunnassa Jämsän kaupungin alueella sijaitsevalle Lahdenperän ja Jämsän väliselle rata-osuudelle suunnitellaan ratahanketta, joka osin oikaisee ja osin kulkee nykyisen raiteen rinnalla. Suunnittelu-alue alkaa Lahdenperän liikennepaikalta ja loppuu Jämsän liikennepaikan vaihteelle.
Hankkeen tila
Tila: Vireillä
Alueet: Jämsä
Aihealue: Liikenne, Rautatiet

Hankkeen kuvaus

Keski-Suomen maakunnassa Jämsän kaupungin alueella sijaitsevalle Lahdenperän ja Jämsän väliselle rataosuudelle suunnitellaan ratahanketta, joka osin oikaisee ja osin kulkee nykyisen raiteen rinnalla. Suunnittelualue alkaa Lahdenperän liikennepaikalta ja loppuu Jämsän liikennepaikan vaihteelle. Suunnittelutyöhön sisältyy oikaisuvaihtoehdot, nykyisen raiteen rinnalle tulevat osuudet, puolenvaihtopaikat sekä nykyinen raide ja siihen liittyvän infran peruskorjauksen suunnittelu. Hankkeen tavoitteena on Lahdenperä-Jämsä ratayhteyden parantaminen ja henkilöliikenteen matkanopeuden lisääminen, mikä vaikuttaa suoraan matkanopeuteen myös Tampere-Jyväskylä välillä. Samalla radan kapasiteettia parannetaan sekä vähennetään radan häiriöherkkyyttä. Hanke on osa laajempaa Tampere-Jyväskylä radan suunnitteluhanketta vuosille 2020–2024.

Suunnitelma sisältää kolme osuutta:

- Välille Lahdenperä-Jämsä suunnitellaan uusi raide nykyisen raiteen rinnalle oikaisun molempiin päihin. Lahdenperän puoleisella osuudella nykyisen raiteen rinnalle sijoittuva osuus on noin kilometrin pituinen, Jämsän puoleisella osuudella noin viiden kilometrin pituinen.

- Yksiraiteinen oikaisuosuus välille Lahdenperä-Jämsä. Pituudeltaan oikaisu on noin kahdeksan kilometriä. Oikaisulla rata lyhenee noin kolme kilometriä verrattuna nykyiseen rataan.

- Rataoikaisulle on kaksi vaihtoehtoa: pohjoinen linjaus ja eteläinen linjaus. Molemmissa vaihtoehdoissa kalliotunneliosuudet kattavat noin 4–5 kilometriä koko oikaisusta.

Radan varteen suunnitellaan huoltotie niille osuuksille, joille ei nykyisellään ole huoltotieyhteyttä. Kaksiraiteisilla osuuksilla huoltotie pyritään toteuttamaan radan molemmin puolin. Huoltotie voi toimia myös pelastustienä. Tunnelista ulos johtavia hätäuloskäyntejä tulee olla vähintään kilometrin välein. Hätäuloskäynteinä toimiville kuiluille ja tunnelin suuaukoille suunnitellaan pelastustiet. Hankkeeseen sisältyy myös radan ylityksen tai alituksen vaatimien järjestelyjen suunnittelu maanteiden, katujen ja yksityisteiden osalta, mukaan lukien kevyen liikenteen väylät. Hanke sisältää myös Jämsän aseman alikulun suunnittelun ja tasoristeysten poiston.

Hankkeen toteuttamisvaihtoehdot

Nykyinen raide välillä Lahdenperä-Jämsä on noin 14 kilometrin mittainen. Nykyisen radan on tarkoitus jäädä tavaraliikenteen käyttöön jatkossakin. Ympäristövaikutusten arvioinnissa (YVA-menettely) tarkasteltavat vaihtoehdot ovat seuraavat:

Vaihtoehto P (Ve P), Pohjoinen linjaus

Nykyisen raiteen rinnalle sijoittuva osuus Lahdenperän päässä on pituudeltaan noin kilometrin ja Jämsän päässä noin kuusi kilometriä ratapiha mukaan lukien. Oikaisuosuus on pituudeltaan noin kahdeksan kilometriä, josta runsaat neljä kilometriä sijaitsee kalliotunnelissa. Pohjoinen linjaus sijoittuu Petäisjärven ja Vuorenalaisen pohjoispuolelle.

Vaihtoehto E (Ve E), Eteläinen linjaus

Nykyisen raiteen rinnalle sijoittuva osuus Lahdenperän päässä on pituudeltaan noin kilometrin ja Jämsän päässä noin kuusi kilometriä ratapiha mukaan lukien. Oikaisuosuus on pituudeltaan noin kahdeksan kilometriä, josta runsaat viisi kilometriä sijaitsee kalliotunnelissa. Eteläinen linjausvaihtoehto sijoittuu valtatien 9 (E63) tuntumaan.

 

Ympäristövaikutusten arviointiohjelma

Hankkeeseen voi tutustua myös Väyläviraston verkkosivulla www.vayla.fi/tampere-jyvaskyla/suunnittelu/lahdenpera-jamsa-rataoikaisu.

Ympäristövaikutusten arviointiselostus

 

Muutokset arviointiohjelmavaiheeseen nähden

YVA-ohjelmavaiheen jälkeen on todettu tarpeelliseksi laajentaa hankkeen suunnittelualuetta. YVA-menettelyssä olevaa tarkastelualuetta on laajennettu Lahdenperästä länteen noin 4 kilometriä raideliikenteen toiminnallisen varmuuden lisäämiseksi. YVA-selostuksen hankevaihtoehtoja ja tarkastelualuetta on muutettu vastaavasti. Lisäksi ohjelmavaiheen jälkeen tarkastelualuetta laajennettiin Jämsän aseman pohjoispuolelle noin 500 metriä YVA-ohjelmavaiheessa määritellyn hankkeen päätepisteen pohjoispuolelle, mihin tulee hankkeeseen liittyviä vaihdejärjestelyjä. Samoin tarkastelualuetta laajennettiin noin 500 metriä Jämsän ratapihalta Kaipolan raidetta etelään raiteen liittymisjärjestelyjen vuoksi. Muutoin hankevaihtoehdot ovat samat.

Ympäristövaikutusten arviointiselostus (pdf)

Liite 1. Yhteysviranomaisen lausunto YVA-ohjelmasta (pdf)

Liite 2. Luonnonympäristö ja kulttuuriympäristö -teemakartta (pdf)

Liite 3. Vaikutusten yhteenvetokartta (pdf)

Liite 4. Luontoselvitys. Afry 2020 (pdf)

Liite 5. Ratahankealueen arkeologinen inventointi 26.–28.8.2021. Museovirasto 2021.(pdf)

Liite 6. Rakennetun kulttuuriympäristön inventointi. Sitowise 2021. (pdf)

Liite 7. Meluvyöhykekartat

Liite 8. Tärinä- ja runkomelukartta (pdf)

Liite 9. Täydentävä luontoselvitys välillä Lankajärvi-Lahdenperä (pdf)

Kuulutus (pdf)

Lausuntopyyntö arviointiselostuksesta (pdf)

Yhteysviranomaisen perusteltu päätelmä (pdf)

Annetut lausunnot ja mielipiteet (pdf)

Hankkeen yhteystiedot
Hankkeesta vastaava: Väylävirasto, Hankkeen projektipäällikkö Eero Virtanen, puh. 029 534 3017, etunimi.sukunimi@vayla.fi
Konsultti: Sitowise Oy, YVA-vastuuhenkilö Veli-Markku Uski, puh. 040 533 4638 ja projektipäällikkö Seppo Veijovuori, puh. 040 566 1096, etunimi.sukunimi@sitowise.com
Yhteysviranomainen: Keski-Suomen ELY-keskus, Arja Koistinen,p. 0295 024 760, etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi
Diaarinumero: KESELY/3079/2021

Julkaisija