Yhdyskuntarakenne

Liikenteen hiilidioksidipäästöt kääntyivät laskuun työmatkojen pitenemisestä huolimatta

Autoilun määrän lisääntymistä on pidetty Suomessa perinteisesti luonnonlakina. Vaikka henkilöautojen lukumäärä kasvaa edelleen, niillä ajetut kilometrimäärät ovat näyttäneet 2000-luvulla pieniä hiipumisen merkkejä. Liikenteen hiilidioksidipäästöt ovat kääntyneet laskuun, lähinnä polttoaineiden kehittymisestä johtuen. Talouden piristyessä hiilidioksidipäästöt lähtevät mitä luultavimmin uuteen nousuun, ja päästöille EU:ssa asetettujen tavoitteiden saavuttaminen näyttää jatkossa vaikealta.

Kaupunkiseutujen laajetessa suomalaisen keskimääräinen yhdensuuntainen työmatka on venynyt 14 kilometriin, ja palvelut, kuten kaupat ovat karanneet kauemmas. Joukkoliikenteen osuus henkilöliikenteestä pienenee. Yhdyskuntarakenteen toimivuuden kannalta myönteistä on viheralueiden määrä kaupungeissa. Suomessa viheralueita on kaupungeissa enemmän kuin Euroopassa yleensä. Viheralueet ovat tärkeitä asukkaille, ja viime vuosina kaupunkitilassa on ryhdytty viljelemään myös hyötykasveja.

Valtakunnalliset indikaattorit

Alueelliset indikaattorit

Julkaistu 4.4.2014 klo 8.54, päivitetty 28.4.2015 klo 12.35
Aihealue: