Sakatin monimetalliesiintymän kaivoshanke, Sodankylä
Hankkeen tila
Hankkeen kuvaus
AA Sakatti Mining Oy (Anglo American Plc:n tytäryhtiö) suunnittelee Sakatin monimetalliesiintymän malmivarojen hyödyntämistä. Hankealue sijaitsee Sodankylän kunnassa noin 15 km kuntakeskuksesta koilliseen Kemijoen vesistöalueeseen kuuluvan Kitisen jokivarressa. Sakatin esiintymä sijoittuu Natura 2000 -verkostoon kuuluvalle ja soidensuojeluohjelmalla suojellun Viiankiaavan suon länsilaidalle. Pääesiintymä sijaitsee maan alla Natura-alueen alapuolella.
Monimetalliesiintymän nyt tunnetut mineraalivarannot ovat noin 44,4 miljoonaa tonnia. Yhtiön suunnitelmissa on aloittaa malmin louhinta 3500–6500 t/vrk (1,25–1,75 milj. t/v) kapasiteetilla, joka takaa kaivoksen elinkaareksi nyt tunnetuilla mineraalivarannoilla yli 20 vuotta. Louhinta tullaan toteuttamaan maanalaisena kaivoksena. Kaivoksen päätuotteena tulevat olemaan kuparirikaste ja nikkelirikaste, joita tuotetaan yhteensä keskimäärin noin 250 000 t/v (150 000–450 000t/v). Mineraalien rikastus tapahtuu vaahdotusprosessilla kemikaalien avulla. Kaivokselta kuljetetaan rikastetta jatkojalostettavaksi joko Harjavaltaan, Ruotsin Rönnskäriin tai Rotterdamin sataman kautta eteenpäin. Rikasteet kuljetetaan maanteitse Perämeren satamiin tai suoraan asianomaisille sulatoille. Rikastekuljetukset maanteitse voivat suuntautua myös Rovaniemen ja Kemijärven välille junaterminaaliin tai Kemin junaterminaaliin.
Hankealueelle sijoitettavia toimintoja ovat maanalaisen kaivoksen sisäänkäynti- ja rikastamoalueet, sivukiven, malmin ja pintamaiden välivarastointialueet, läjitysalue rikastushiekalle, tiestöt, putkistot, sähkölinjat, vesienhallinta- ja käsittelyrakenteet, pastalaitos, lämpölaitos, kemikaalien ja räjähdysaineiden varastot, saniteettijätevedenpuhdistamo sekä varikot. Kaivoksen kuivanapitovedet sekä ylimääräiset prosessivedet puretaan käsittelyn jälkeen Kitiseen. Myös raakaveden otto tapahtuu Kitisestä. Kaivokselle rakennetaan voimajohto ja siltayhteys Kitisen yli.
Arviointiohjelma
YVA- menettelyssä tarkastellaan seuraavia vaihtoehtoja:
• Vaihtoehto 0 (VE0): Sakatin monimetalliesiintymän kaivoshanketta ei toteuteta
• Vaihtoehto (VE1): Sakatin pääesiintymä ja siitä koilliseen oleva satelliittimalmio louhitaan maanalaisena kaivoksena. Rikastamo, kaivoksen sisäänkäynti ja rikastushiekka-alue oheistoimintoineen sijoitetaan Kuusivaaran alueelle.
• Vaihtoehto (VE2): Sakatin pääesiintymä ja siitä koilliseen oleva satelliittimalmio louhitaan maanalaisena kaivoksena. Kaivoksen sisäänkäynti sijoittuu Viiankiaavan ja Kitisen väliselle alueelle (pohjoisemmaksi kuin VE1). Rikastamo ja rikastushiekka-alue oheistoimintoineen sijoitetaan Kuusivaaran alueelle.
• Vaihtoehto (VE3): Sakatin pääesiintymä ja siitä koilliseen oleva satelliittimalmio louhitaan maanalaisena kaivoksena. Kaivoksen sisäänkäynti sijoittuu Viiankiaavan ja Kitisen väliselle alueelle (pohjoisemmaksi kuin VE2). Rikastamo ja rikastushiekka-alue oheistoimintoineen sijoitetaan Kuusivaaran alueelle.
Tehdasalueelle on kaksi sijaintipaikkavaihtoehtoa. Rikastushiekan sijoittamiselle on Kuusivaaran alueella kolme sijaintivaihtoehtoa ja useampia vaihtoehtoisia ratkaisuja läjitystavaksi. Sivukiven läjitysalueelle on alkuvaiheessa tunnistettu kolme mahdollista sijaintia. Kaivoksen kuivanapitovesien pumppaukseen on neljä mahdollista kohtaa Kitisessä. Prosessiveden ottoon ja purkuun joessa on tunnistettu kaksi sijaintivaihtoehtoa. Veden otto ja purku tapahtuu Kelukosken ja Matarakosken voimalaitospatojen välisellä alueella. 110 kV:n voimajohto kaivosalueelle rakennetaan joko Kelukosken tai Matarakosken voimalaitokselta. Uusi silta Kitisen ylitse rakennetaan joko Kelukosken eteläpuolelle tai Sattasen kylän pohjoispuolelle.
- Arviointiohjelma (pdf, 33,5 Mt))
- Kuulutus (pdf)
- Lausuntopyyntö (pdf)
- Yhteysviranomaisen lausunto Sodankylän Sakatin monimetalliesiintymän ympäristövaikutusten arviointiohjelmasta (pdf 1,0 Mt) 13.4.2018
Arviointiselostus
YVA-selostuksessa tarkastellaan seuraavia vaihtoehtoja. Myös joissakin muissa asioissa on vaihtoehtoja. Toteutettava vaihtoehto voi olla yhdistelmä arvioiduista vaihtoehdoista.
Vaihtoehto 0: Kaivoshanketta ei toteuteta
Vaihtoehto 1: Kaivoksen sisäänkäynti on Kuusivaaran tehdasalueella. Pastalaitos rakennetaan maanalaiseen kaivokseen. Malmi nostetaan maan päälle hihnakuljettimella suoravinotunnelissa ja lyhyen matkan maan päällä välivarastoalueelle.
a) Suoravinotunneli sijaitsee valtaosin Viiankiaavan länsipuolella, esiintymän lähellä Viiankiaavan alapuolella.
b) Suoravinotunneli sijaitsee Viiankiaavan alapuolella.
Vaihtoehto 2: Kaivoksen sisäänkäynti on Pahanlaaksonmaalla. Pastalaitos rakennetaan maan päälle Pahanlaaksonmaan eteläosaan. Kuusivaaran tehdasalueen ja Pahanlaaksonmaan välille rakennetaan huoltotieyhteys. Malmi siirretään huoltotien yhteyteen sijoitettavalla koteloidulla hihnakuljettimella Kuusivaaran tehdasalueen välivarastolle.
a) Kulkuyhteys kaivokseen spiraalivinotunnelin kautta. Malmi nostetaan maan päälle pystykuilun kautta kuilunostimella. Nostotorni rakennetaan Pahanlaaksonmaan eteläosaan.
b) Malmi nostetaan maan päälle hihnakuljettimella mutkavinotunnelissa, jossa on myös kulkuyhteys.
Vaihtoehto 3: Kaivoksen sisäänkäynti on Pahanlaaksonmaalla pohjoisempana kuin VE2:ssa. Huoltotieyhteys ja malmin siirto Kuusivaaraan kuten vaihtoehdossa 2.
a) Pastalaitos rakennetaan maan päälle Pahanlaaksonmaan eteläosaan. Kulkuyhteys kaivokseen spiraalivinotunnelin kautta. Malmi nostetaan maan päälle pystykuilun kautta kuilunostimella. Nostotorni rakennetaan Pahamaanlaakson eteläosaan.
b) Pastalaitos rakennetaan maan päälle Pahanlaaksonmaan pohjoisosaan. Malmi nostetaan maan päälle hihnakuljettimella mutkavinotunnelissa, jossa on myös kulkuyhteys.
Matalarikkisen rikastushiekan läjitystapa: Kaikissa päävaihtoehdoissa a) kuivaläjitys kahdessa vierekkäin sijaitsevassa erillisessä lohkossa, b) märkäläjitys yhdellä alueella.
Raakaveden otto ja puhdistettujen jätevesien purkaminen: Raakavesi otetaan Kitisestä, pohjoi-sempi vaihtoehto Kuusivaarankummun kohdalla ja eteläisempi Kotisuvannon kohdalla. Purkupaikka sijaitsee Kelukosken altaassa A) Porokota (purkuputki tehdasalueelta rantaan ja upotetaan n. 300 metriä Kitisen pohjaan) tai B) Kelukoski (alavaihtoehdoissa a purkuputki rakennetaan maanalaisena tehdasalueelta yhdystien yhteyteen ja alavaihtoehdoissa b upotetaan Kitisen pohjaan noin 5,3 km).
Yhdystie ja silta: Eteläisessä vaihtoehdossa (VEa) rakennetaan uusi silta Kelujoen yli ja yhdystie liittyy Sodankylän itäpuolella valtatien 5 uuteen linjaukseen. Pohjoisessa vaihtoehdossa (VEb) yhdystie liittyy valtatiehen 4 Myllyojan pohjoispuolella ja Kitisen yli rakennetaan uusi silta.
- Arviointiselostus (pdf, 56 Mt) 14.12.2020
- Liite 1. Lyhenteet ja mittayksiköt, termit (pdf)
- Liite 2. Hankevaihtoehtojen kartat (pdf 20,7 Mt)
- Liite 3. Luontokarttasarjat (pdf, 32,3 Mt)
- Liite 4. Yhteysviranomaisen ohjelmalausunto (pdf)
- Liite 5. Yhteysviranomaisen ohjelmalausunnon huomioiminen (pdf)
- Liite 6. Vaikutukset Viiankiaavan Natura-alueseen (pdf, 33,5 Mt
- Liite 7. Maisema ja kulttuuriympäristöselvitys (pdf, 7,8 Mt)
- Liite 8. Viiankiaavan ympäristön maaperän kehitys ja erityispiirteet (pdf ,5 Mt)
- Liite 9 Meluselvitys, nykytila (pdf, 3,5 Mt)
- Liite 10. Kaivoshankkeen meluselvitys (pdf, 35 Mt)
- Melualueet VE0_D (pdf, 31,3 Mt)
- Melualueet VE0_N (pdf, 23,1 Mt)
- Melualueet VEaPS_D (pdf, 29 Mt)
- Melualueet VEaPS_N (pdf, 26,5 Mt)
- Melualueet VEaKJ_D (pdf, 29,1 Mt)
- Melualueet VEaKJ_N (pdf, 27 Mt)
- Melualueet VEbPS_D (pdf, 27,5 Mt)
- Melualueet VEbPS_N (pdf, 25,2 Mt)
- Nykytilan mittauspisteet (pdf, 17 Mt)
- Melualueet VE1a rakennusvaihe_D (pdf, 4,4 Mt)
- Melualueet VE1a tuotantovaihe_D (pdf, 4 Mt)
- Melualueet VE1a tuotantovaihe ja vt4_D (pdf, 4,6 Mt)
- Melualueet VE1b tuotantovaihe D (pdf, 4 Mt)
- Melualueet VE1b tuotantovaihe ja vt4_D (pdf, 4,5 Mt)
- Melualueet VE2a rakennusvaihe_D (pdf, 8 Mt)
- Melualueet VE2a tuotantovaihe_D (pdf, 7,6 Mt)
- Melualueet VE3a rakennusvaihe_D (pdf, 7,8 Mt)
- Melualueet VE3 tuotantovaihe_D (pdf, 7,7 Mt)
- Melualueet VE2b tuotantovaihe_D (pdf, 7,5 Mt)
- Melualueet VE3b tuotantovaihe_D (pdf, 7,3 Mt)
- Melualueet VE1a rakennusvaihe, murskaus alempana_D (pdf, 4,2 Mt)
- Melualueet VE1a rakennusvaihe, murskaus, al, meluesteet_D (pdf, 4,6 Mt)
- Melualueet VE1a tuotantovaihe, meluesteet_D (pdf, 4,4 Mt)
- Melualueet VE2a tuotantovaihe, meluesteet_D (pdf, 8 Mt)
- Melualueet VE3a tuotantovaihe, meluesteet_D 8pdf, 9,1 Mt)
- Melualueet VE2a rakennusvaihe, murskaus alempana_D (pdf, 8 Mt)
- Melualueet VE2a rakennusvaihe, m, al, meluesteet_D (pdf, 9 Mt)
- Melualueet VE3a, rakennusvaihe, nurskaus, alempana_D (pdf, 7,7 Mt)
- Melualueet VE3a, rakennusvaihe, m, al, meluesteet_D (pdf, 9,7 Mt)
- Melualueet VE3b rakennusvaihe_D (pdf, 7,7 Mt)
- Melualueet VE3b rakennusvaihe, meluesteet_D 8pdf, 8,6 Mt)
- Melualueet VE3b tuotantovaihe, meluesteet_D (pdf, 8,4 Mt)
- Melualueet VEbKJ_D (pdf, 32,6 Mt)
- Melualueet VEbKJ_N (pdf, 27 Mt)
- Liite11. Kaivoshankkeen tärinäselvitys (pdf, 5 Mt)
- Liikennetärinä (pdf, 28 Mt)
- Louhintatärinä (pdf, 1,5 Mt)
- Rakennusaikainen tärinä VE1a (pdf2,4 Mt)
- Rakennusaikainen tärinä VE1b (pdf, 2,5 Mt)
- Rakennusaikainen tärinä VE2a (pdf, 7,1 Mt)
- Rakennusaikainen tärinä VE2b (pdf, 7,1 Mt)
- Rakennusaikainen tärinä VE3a (pdf, 7 MT)
- Rakennusaikainen tärinä VE3b (pdf, 7,1 Mt)
- Tuotantoaikainen tärinä VE1a (pdf, 3,2 Mt)
- Tuotantoaikainen tärinä VE1b (pdf, 3,3 Mt)
- Tuotantoaikainen tärinä VE2a (pdf, 7,1 Mt)
- Tuotantoaikainen tärinä VE2b (pdf, 7 Mt)
- Tuotantoaikainen tärinä VE3a (pdf, 7,1 Mt)
- Tuotantoaikainen tärinä VE3b (pdf, 7,1 Mt)
- Liite 12. Kaivoshankkeen pölymallinnus (pdf, 14 Mt)
- Liite 13. Pohjaveden Mallinnusraportti (pdf, 19,5 Mt)
- Liite 14. Viiankiaavan hydrologiaan vaikuttavat tekijät (pdf, 2 Mt)
- Liite 15. Vesistömallinnus (pdf, 5 Mt)
- Liite 16. Vesitase(pdf, 2,8 Mt)
- Liite 17. Vesianalytiikka ja kartat (pdf, 12,6 Mt)
- Liite 18. Ekologinen kompensaatio (pdf, 8,2 Mt)
- Liite 19. Sosiaalisten vaikutusten arviointi (odf, 4,6 Mt)
- Liite 20. Porotalousselvitys (pdf, 23,4 Mt)
- Liite 21. Aluetalousvaikutukset (pdf, 5,3 Mt)
- Liite 22. Aluetalousvaikutusten arviointi (pdf, 3 Mt)
- Liite 23. Cleantech vaikutukset (pdf)
- Liite 24. Sakatti 110 kV liittymävaihtoehdon ympäristöselvitys (pdf, 25 Mt)
- Liite 25. yhdyskuntarakennevaikutukset 8pdf, 4,3 Mt)
- Liite 26. Sakatin kaivoshankkeen sulkemissuunnitelma (pdf, 6 Mt)
- Tietolomake (pdf)
Yleisötilaisuus
Arviointiseloselostuksen yleisötilaisuus pidettiin tiistaina 19.1.2021 klo 16:30 alkaen Sodankylän kunnanvirastossa (Jäämerentie 1). Koronatilanteen vuoksi tilaisuus järjestettiin myös internetissä
Arviointiselostuksen täydennys
YVA-menettelyssä tarkastellaan seuraavia vaihtoehtoja. Myös joissakin muissa asioissa on vaihtoehtoja. Toteutettava vaihtoehto voi olla yhdistelmä arvioiduista vaihtoehdoista.
Vaihtoehto 0: Kaivoshanketta ei toteuteta.
Vaihtoehto 1: Kaivoksen sisäänkäynti on Kuusivaaran tehdasalueella. Pastalaitos rakennetaan maanalaiseen kaivokseen. Malmi nostetaan maan päälle Kuusivaarassa hihnakuljettimella vinotunnelia pitkin.
Vaihtoehto 2: Kaivoksen sisäänkäynti on Pahanlaaksonmaalla. Pastalaitos rakennetaan maan päälle Pahanlaaksonmaan eteläosaan. Kuusivaaran tehdasalueen ja Pahanlaaksonmaan välille rakennetaan huoltotieyhteys. Malmi siirretään huoltotien yhteyteen sijoitettavalla koteloidulla hihnakuljettimella Kuusivaaran tehdasalueen välivarastolle.
a) Malmi nostetaan maan päälle kuilunostimella spiraalivinotunnelissa, jossa on myös kulkuyhteys. Spiraalivinotunneli edellyttää nostokoulun ja tornin. Nostotorni rakennetaan Pahanlaaksonmaan eteläosaan.
b) Malmi nostetaan maan päälle hihnakuljettimella mutkavinotunnelissa, jossa on myös kulkuyhteys.
Vaihtoehto 3: Kaivoksen sisäänkäynti on Pahanlaaksonmaalla pohjoisempana kuin VE2:ssa. Pastalaitos rakennetaan maan päälle Pahanlaaksonmaahan. Huoltotieyhteys ja malmin siirto Kuusivaaraan kuten vaihtoehdossa 2.
a) Pastalaitos rakennetaan maan päälle Pahanlaaksonmaan eteläosaan. Malmi nostetaan maan päälle kuilunostimella spiraalivinotunnelissa, jossa on myös kulkuyhteys. Spiraalivinotunneli edellyttää nostokoulun ja tornin. Nostotorni rakennetaan Pahamaanlaakson eteläosaan.
b) Pastalaitos rakennetaan maan päälle Pahanlaaksonmaan pohjoisosaan. Malmi nostetaan maan päälle hihnakuljettimella mutkavinotunnelissa, jossa on myös kulkuyhteys.
Matalarikkisen rikastushiekan läjitystapa: Kaikissa päävaihtoehdoissa a) kuivaläjitys kahdessa vierekkäin sijaitsevassa erillisessä lohkossa, b) märkäläjitys yhdellä alueella.
Yhdystie ja silta: Kaikissa päävaihtoehdoissa a) eteläinen yhdystievaihtoehto, jossa rakennetaan uudet sillat Kitisen ja Kelujoen yli, jolloin yhdystie liittyy Sodankylän itäpuolella valtatien 5 uuteen linjaukseen, b) pohjoinen yhdystievaihtoehto, jossa yhdystie liittyy valtatiehen 4 Myllyojan pohjois-puolella ja Kitisen yli rakennetaan uusi silta.
Raakaveden otto ja puhdistettujen jätevesien purkaminen: Raakavesi otetaan Kitisestä. Pohjoi-sin vaihtoehto sijoittuu Myllyojan ja Kitisen liittymäkohdalle, keskimmäinen vaihtoehto sijoittuu Kuusivaarankummun kohdalle ja eteläisin vaihtoehto Kotisuvannon kohdalle. Purkupaikka sijaitsee Kelukosken altaassa A) Porokota (purkuputki tehdasalueelta rantaan ja upotetaan n. 300 metriä Kitisen pohjaan) tai B) Kelukoski (alavaihtoehdoissa a purkuputki rakennetaan maanalaisena tehdasalueelta yhdystien yhteyteen ja alavaihtoehdoissa b upotetaan Kitisen pohjaan noin 5,3 km).
Liite 3 on maksua koskeva oikaisuvaatimusosoitusohje (vain hankkeesta vastaavalle).
Yleisötilaisuudet
Hankkeesta ja sen arviointiselostuksen täydennyksestä järjestettiin avoin yleisötilaisuus tiistaina 16.5.2023 klo 17:30 alkaen Sodankylän kunnanvirastossa (Jäämerentie 1).
AA Sakatti Mining Oy:n järjestämä yleisötilaisuus
Aa Sakatti Mining Oy järjesti YVA-selostuksen täydennyksen keskustelu- ja kyselytilaisuuden torstaina 1.6.2023 Sakatin toimistolla Tuohiaavantie 2, Sodankylä.
Anglo American Finland